dc.contributor.advisor | Vassdal, Terje | |
dc.contributor.author | Wilhelmsen, Kari Alvestad | |
dc.contributor.author | Pettersen, Tina Mari | |
dc.date.accessioned | 2018-01-18T15:55:51Z | |
dc.date.available | 2018-01-18T15:55:51Z | |
dc.date.issued | 2017-06-01 | en |
dc.description.abstract | Sammendrag
Tema for denne avhandlingen er verdivurdering av det børsnoterte selskapet Scandic Hotels AB. Formålet har vært å estimere selskapets fundamentale verdi, og verdsettelsestidspunktet er satt til 27.April 2017. På bakgrunn av dette utarbeidet vi følgende problemstilling:
o “Hva er verdien på selskapet Scandic Hotels AB”?
Problemstillingen ble forsøkt svart ved å gjennomføre en fundamental verdsettelse av Scandic Hotels. Verdien på egenkapitalen ble estimert til 10 487 millioner SEK og tilsvarte en verdi per aksje på 101,83 SEK. Per 27.April 2017 ble aksjen handlet for 101,75 SEK.
Avhandlingen starter med en presentasjon av selskapet og bransjen de operere i. Videre blir oppgavens teoretiske fundament gjort rede for. Deretter gjennomføres en strategisk og-regnskapsmessig analyse. Den strategiske analysen identifiserer de viktigste faktorene for selskapets lønnsomhet og vekst. Analysene baserer seg på “Porters Five Forces”, PESTEL, VRIO og SWOT. Videre blir regnskapet omgruppert og korrigert for å tilpasses investororientert analyse. Hovedfunnene fra analysene ble deretter benyttet som bakgrunn for prognostisering av fremtidige regnskap. Prognosene ble anvendt for å estimere selskapets frie kontantstrømmer. Disse ble videre neddiskontert med avkastningskravet, og resulterte i overnevnte verdi.
I neste steg ble verdiestimatet kvalitetssikret ved bruk av økonomisk profitt. I tillegg ble markedsbaserte metoder benyttet som et supplement. Avslutningsvis ble det gjennomført en sensitivitetsanalyse hvor vi undersøkte hvordan endringer i kritiske faktorer påvirket verdiestimatet. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/11994 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2017 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | BED-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 | en_US |
dc.title | Verdivurdering av Scandic Hotels AB | en_US |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |