Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMack Growen, Ulf
dc.contributor.authorKristiansen, Øystein
dc.contributor.authorKarlsen, Knut Martin
dc.date.accessioned2018-01-31T08:24:11Z
dc.date.available2018-01-31T08:24:11Z
dc.date.issued2008-05-15
dc.description.abstractDenne mastergradsoppgaven er utført med det formål å gjennomføre en verdivurdering av Spitsbergen Travel AS. Oppgaven starter med utredning om bakgrunnen for problemstillingen og problemdefinisjon. Vi presenterer Spitsbergen Travel AS, historien bak selskapet og selskapet slik det fremstår i dag. Vi beskriver deretter den metodiske tilnærmingen og den teoretiske referanserammen vi har valgt for å kunne svare på problemstillingen ” Hva var verdien av Spitsbergen Travel AS ved utgangen av 2006, og i hvor stor grad påvirkes verdianslaget av endringer i selskapets rammebetingelser?” Vi gjennomfører en ekstern og intern analyse av selskapet for dermed å kunne si noe om hvordan vi mener det er sannsynlig at markedet vil utvikle seg og hvor godt selskapet står rustet for å møte utfordringene som møter dem i tiden som kommer. Vi ser på selskapenes historiske utvikling på parametre som omsetning, kostnader samt økonomiske prestasjonsmål. Ut i fra disse faktorene sammen med den interne og eksterne analysen har vi kommet frem til et budsjett for de neste ni årene. Dette trendfremskrevne budsjettet sammen med selskapets historiske utvikling danner grunnlaget for verdivurderingene vi har gjennomført for Spitsbergen Travel AS. Ved hjelp av ulike verdivurderingsmetoder har vi kommet frem til at verdien på Spitsbergen Travel AS ligger i området 270 MNOK. Vi har gjennomført en senarioanalyse der vi ser i hvor stor grad dette verdianslaget påvirkes av endringer i sentrale parametre som budsjettert omsetning, endring i kostnadene, evig vekstfaktor, selskapets egenkapitalavkastningskrav, samt hvor stor effekt det spesielle skatteregimet på Svalbard innvirker på verdivurderingen.en_US
dc.format.extent3270112 bytesen_US
dc.format.mimetypeapplication/pdfen_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/12065
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen_US
dc.publisherUniversity of Tromsøen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2008 The Author(s)
dc.subject.courseIDBED-3901en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.titleVerdivurdering av Spitsbergen Travel ASen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel