dc.contributor.advisor | * | |
dc.contributor.author | Bergvik, Rolf | |
dc.contributor.author | Erichsen, Øyvind | |
dc.date.accessioned | 2018-03-12T07:45:39Z | |
dc.date.available | 2018-03-12T07:45:39Z | |
dc.date.issued | 2017-11-01 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn for denne studien var vår deltagelse på forskningsprosjekt ved Universitetet i Tromsø for styrking av matematikkpraksis for lærerstudenter. Vi har også selv en sterk personlig interesse for utforskende matematikk.
I denne studien undersøkte vi et utvalg lærerstudenters affekt av matematikk og studerte om det var noen relasjon til utforskende matematikk. Vi ønsket å se hvilken affekt av matematikk lærerstudentene hadde og om det kunne relateres til utforskende matematikk. Vi undersøkte dette gjennom et strukturert intervju før og etter studentene hadde deltatt i prosjekt ved Universitetet i Tromsø hvor dem underviste matematikk etter prinsippene for utforskende matematikk. Vi undersøkte dette gjennom en induktiv tilnærming hvor vi benyttes oss av tematisk analyse og in vivio koding.
Vi har i dette forskningsarbeidet presentert fem av totalt ni lærerstudenter som deltok i prosjektet. Dette grunnet manglende kapasitet for oppgaven. Våre funn for lærerstudentene som gruppe er at det var fem svært ulike affekter av matematikk, både før og etter å ha gjennomført utforskende matematikk i praksis. Mer inngående beskrivelser av hver enkelt lærerstudents affekt med hensyn til utforskende matematikk presenteres i kapittel 6. Empiri og drøfting. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/12283 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2017 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3903 | |
dc.subject | Matematikkdidaktikk | en_US |
dc.subject | Affekt | en_US |
dc.subject | Utforskende matematikk | en_US |
dc.subject | Lærerstudenter | en_US |
dc.subject | Oppfatning | en_US |
dc.subject | Intellectual need | en_US |
dc.subject | ways of thinking | en_US |
dc.subject | ways of understanding | en_US |
dc.subject | Tematisk analyse | en_US |
dc.subject | Produktivt strev | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.title | Lærerstudenters affekt av utforskende matematikk. En kvalitativ studie av lærerstudenters affekt av utforskende matematikk,
før og etter å ha gjennomført utforskende matematikk i praksis | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |