Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjørnå, Hilde
dc.contributor.authorSokki, Sara Ellen Ragnhild
dc.date.accessioned2018-03-14T07:10:45Z
dc.date.available2018-03-14T07:10:45Z
dc.date.issued2017-12-15
dc.description.abstractFokus i denne masteroppgaven har vært å se på omorganiseringen av den statlige forvaltningen av reindriften. Det ble lagt til grunn ble to sentrale organisasjonsteoretiske perspektiver; det instrumentelle perspektivet og det ny-institusjonelle perspektivet, herunder også oversettelsesperspektivet. I oppgaven ønsket jeg å se nærmere på motiver og begrunnelser for den omorganiseringen, hvordan prosessen forløp i forkant og hvordan implementeringen ble planlagt og gjennomført. På bakgrunn av dette ble følgende problemstilling valgt: Hva var bakgrunnen for å omorganisere den offentlige forvaltningen av reindriften og hvordan har fylkesmennene implementert og integrert dette i sitt embete? Dokumentgranskingen og intervjuene viste at drivkreftene for omorganiseringen var på departementsnivå. Omorganiseringen var begrunnet i de resultatene som evalueringene kom frem til. Det var en rekke forhold både når det gjelder hvordan reindriftsforvaltningen var organisert og hvordan reindriftsforvaltningen ble oppfattet av omgivelsene som tilsa at endring var nødvendig. Blant annet ble det avdekket at det var vanskelig å skille mellom forvaltning og næring og forvaltningen hadde utfordringer med å få til gode prosesser i forvaltningen av reindrift totalt sett. Målet var at man skulle få en mer oversiktlig og effektiv forvaltning, som skulle inngå i et bredere faglig miljø. Lokaliseringen av områdekontorene ble beholdt og det ble etablert regionale fora som skulle om å sikre den reindriftsfaglige kompetansen i forvaltningen. Selve innføringen bærer preg av rasjonelle beslutninger og er styrt fra sentralt hold av departementet, med utgangspunkt i en top-down-orientering. Fylkesmannen hadde få frihetsgrader i denne fasen, men fikk gjøre en lokal tilpasning i forhold til innpassingen av reindriftsforvaltningen i fylkesmannens organisasjonsstruktur. Praksisen er forankret i lover og forskrifter og er stort sett den samme men fylkesmannen har gjort tilpasninger der det har vært nødvendig. Fylkesmannen opptrådt som en god oversetter i denne prosessen. Han har brukt mye tid på å sette seg inn i reindriftssaker og har opparbeidet seg gode kunnskaper om fagfeltet. Oppsummert kan man si at prosessen må forstås både ut fra det instrumentelle perspektivet, og de ny-institusjonelle perspektivet. Det er ikke mulig å si at bare det ene perspektivet har forklaringskraft. De ulike aktørene og de ulike fasene gjør at perspektivene gir ulik forståelse av omorganiseringen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/12317
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3906
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242en_US
dc.titleEndring til det bedre? En kvalitativ studie av omorganiseringsprosessen av den regionale forvaltningen av reindriftenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)