Et VARP i Finnmark - skolebasert kompetanseutvikling i praksis. En Case-studie av en skoles arbeid med "Regning som grunnleggende ferdighet"
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/12507Dato
2017-10-27Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Hansen, Monica NymoenSammendrag
Et VARP i Finnmark – skolebasert kompetanseutvikling i praksis, er en kvalitativ case – studie om en skoles arbeid med regning som grunnleggende ferdighet. Studien strekker seg over en periode på tre semester hvor skolen var deltaker i satsningen Ungdomstrinn i utvikling. Som verktøy i implementeringsarbeidet har skolen valgt Lesson Study, og det er samarbeidslæringen gjennom dette arbeidet som er det sentrale i studien. Matematisk modellering er et annet aspekt som belyses. Dette har sammenheng med at regning som grunnleggende ferdighet har som målsetning å legge til rette for anvendelsen av matematikken ved å ta utgangspunkt i det enkeltes fags kontekster.
Den teoretiske rammen for denne studien er sosialkonstruktivistisk, og gjennom en sosialfenomenologisk tilnærming ønsker jeg å forstå de sosiale fenomenene med utgangspunkt i lærernes egne perspektiver. Det er lærergruppen som helhet jeg har forsket på. Gjennom teorien belyser jeg to hovedområder – Regning som grunnleggende ferdighet og Lesson Study.
Analysen av funnene viste at det i løpet av satsingsperioden hadde skjedd en utvikling i bevisstgjøringsprosessen omkring regning som grunnleggende ferdighet. Det var blitt en tydeligere forståelse av regning som anvendelse av matematikk i fagene. Funnene viste også at bevisstgjøringen omkring matematikkfagets ansvar og forståelsen av regning som grunnleggende ferdighet i matematikk, ikke var helt forstått. I forhold til matematisk modellering, gjennom den helhetlige problemløsningsprosessen viste funnene at det ikke er alle deler av prosessen eller ferdighetsområdene som er tilstrekkelig vektlagt.
I datainnsamlingen har jeg hatt både kvalitative og kvantitative tilnærminger. Gjennom observasjon, fokusgruppeintervju, veiledningssamtaler og spørreundersøkelser har målet vært å få en dyptgående innsikt i fokusområdet.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2017 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: