The Effect of Parents’ Integration and Acceptance of the Hosting Culture on Immigrant Adolescents’ Dual Identity
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/12579Date
2017-05-02Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Soltanpanah, JilwanAbstract
Formålet med dette studiet var å undersøke forholdet mellom og prediktorer av innvandrer ungdoms tre kulturelle identiteter, etnisk identitet (dvs. identiteten knyttet til opprinnelseskulturen), nasjonal identitet (dvs. identiteten knyttet til verts kultur) og dual identitet (dvs. en integrert identitet kombinert av både etnisk og verts kultur). Vi gjennomførte en studie med 97 ungdommer med innvandrerbakgrunn fra tre forskjellige norske videregående skoler. Vi brukte et spørreskjema som inneholder 58 elementer laget av syv forskjellige skalaer for å måle deres tre identiteter, og forutsetningene for identitetene. Variablene vi undersøkte var sammenhengen mellom de tre identitetene, bikulturell identitet integrasjons konflikt, kontakt med innfødte norske, sosiale bånd til deres opprinnelsesland og familiens integrasjonsnivå. Vårt resultat viste at ungdommene identifiserte mer med sin etniske identitet og en dual identitet enn den nasjonale identiteten. Mors integrasjonsnivå er negativt korrelert med å føle konflikt mellom de to kulturer. Kontakt med innfødte norske er positivt korrelert med nasjonal identitet, men sosiale bånd til opprinnelsesland er positivt korrelert med etnisk identitet. Vi fant også, desto mer moren er integrert, desto mer identifiserer ungdommene med norsk kultur, men desto mer far er integrert, desto mer har de en dual identitet.
Søkeord: Identitet, kultur, etnisk, dual identitet, familieintegrasjon, sosiale bånd, kontakt, verts kultur, opprinnelse. The purpose of this paper was to investigate the relationships between and predictors of immigrant adolescents’ three cultural identities, ethnic identity (i.e., the identity tied to their culture of origin), national identity (i.e., the identity tied to the host culture) and dual identity (i.e., an integrated identity combined by both their ethnic and the host culture). We conducted a study with 97 adolescents with immigrant’s background from three different Norwegian high schools. We used a questionnaire containing 58 items made of seven different scales to measure their three identities, and the predictors of the identities. The variables we investigated were the interrelations between the three identities, bicultural identity integration conflict, contact with native Norwegian, social ties to their country of origin, and family integration level. Our result showed that the adolescents identified more with their ethnic identity and a dual identity, than the national identity. Mother´s level of integration is negatively correlated with feeling conflict between the two cultures. Contact with native Norwegian are positively correlated with national identity, however social ties to country of origin is positively correlated to ethnic identity. Also, the more the mother is integrated the more the adolescents identify with Norwegian culture, the more the father is integrated the more they have a dual identity. the variables have an impact on the three identities, also mother and fathers’ level of integration effect the identities differently.
Keyword: Identity, cultural, ethnic, dual identity, family integration, social ties, contact, host culture, origin.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2017 The Author(s)
The following license file are associated with this item: