Akuttmottaket ved Universitetssykehuset Nord-Norge(UNN) fra et pasientperspektiv
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/1275Dato
2007-09-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Røstum, MariSammendrag
Bakgrunn. Akuttmottakets dilemma er å være både et sted for akutt behandling av livstruende lidelser og skader og et godt oppholdssted for pasienter som ikke lider av akutt alvorlige tilstander. Hensikten med undersøkelsen var å belyse pasienter i sistnevnte gruppe sine forventninger til et akuttmottak og deres erfaringer fra akuttmottaket ved Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN). Gruppen som ble valgt var pasienter med gjennomgått hjerteinfarkt eller ustabil angina pectoris (USAP) overflyttet fra lokalsykehus for koronar utredning. Dette med bakgrunn i en hypotese om lang oppholdstid i akuttmottaket for denne gruppen.
Materiale og metode. Det ble foretatt engangs utsendelse av spørreskjemaer til pasienter som var overflyttet til UNN for koronar utredning i perioden 01.09-31.12.05. Det ble blant annet spurt om ulike forhold rundt forventninger til akuttmottak, egne erfaringer ved oppholdet i akuttmottaket på UNN, grad av informasjon på lokalsykehus, hva pasientene savnet i akuttmottaket, samt eventuelle egne kommentarer rundt oppholdet. Tall fra akuttmottakets virksomhetsregistrering ble benyttet.
Resultater. Av 162 utsendte spørreskjemaer, ble 71 besvart. Populasjon og utvalg var sammenlignbare med tanke på kjønns- og aldersfordeling, oppholdstid i akuttmottaket og problemstilling.
Pasientene hadde generelt store forventninger til opphold i akuttmottak. De var generelt fornøyd med menneskelig- og medisinsk omsorg og ivaretakelse ved eget opphold, mens de var mindre fornøyd med grad av informasjon gitt i akuttmottaket.
Fortolkning. Undersøkelsen inneholder for lite materiale til at det kan trekkes klare konklusjoner. Resultatene peker i retning av at oppholdstiden i akuttmottaket synes tilfredsstillende for de aller fleste pasientene i gruppen, betinget i tilstedeværelse av nødvendig overvåkning og ivaretakelse.
Manglende informasjon fører til mindre tilfredshet blant pasientene enn hva som er tilfelle for lang oppholdstid.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2007 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: