dc.contributor.advisor | Sollid, Hilde | |
dc.contributor.author | Beddari, Kaisa | |
dc.date.accessioned | 2018-05-23T12:03:32Z | |
dc.date.available | 2018-05-23T12:03:32Z | |
dc.date.issued | 2017-05-15 | |
dc.description.abstract | I denne studien har jeg ønsket å belyse hvordan en fådelt distriktsskole tilpasser opplæringa til minoritetsspråklige elever. Studien ble designet som en kasusstudie ved en utvalgt skole og datamaterialet ble samlet inn gjennom et feltarbeid på en ukes tid. Både intervju, feltsamtaler og observasjon ble benyttet som metoder. Resultatene fra studien viser at skolen først og fremst satser på å gi elevene særskilt norskopplæring. Skolen vurderer å ansette morsmålsassistent, men det er først og fremst for å støtte nyankomne elever med lite norskkunnskaper. Organiseringen av den særskilte norskopplæringen er en utfordring, fordi den må plasseres samtidig med undervisningen i andre fag. Videre viser studien at rektor og lærere ved skolen ser flere muligheter for å tilpasse den ordinære opplæringen, men praksisen hos lærerne ser ut til å variere. Det kan virke som om skolen har mindre fokus på hvordan de tilpasser den ordinære opplæringen og at det blir litt opp til den enkelte lærer. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/12769 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2017 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3904 | |
dc.subject | minoritetsspråklige elever | en_US |
dc.subject | tilpasset opplæring | en_US |
dc.subject | særskilt språkopplæring | en_US |
dc.subject | særskilt norskopplæring | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.title | Tilpasset opplæring for minoritetsspråklige elever. En kasusstudie i en fådelt distriktsskole | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |