«Lettere gjort enn sagt». En kvalitativ studie om hvordan det er å leve med stemmevansken spastisk dysfoni - en stemmevanske som tydelig påkaller oppmerksomhet fra omgivelsene.
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/12926Date
2016-05-25Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Gagnat, Britt-LeneAbstract
“Lettere gjort en sagt” handler om hvordan det er å leve med stemmesykdommen spastisk dysfoni som er en tydelig hørbar sykdom. Oppgaven tar også for seg hvordan behandlingen for denne sykdommen påvirker livskvaliteten for disse pasientene.
Jeg valgte å jobbe utifra problemstillingen: “Hvordan er det å leve med en sjelden stemmevanske som tydelig påkaller oppmerksomhet for omgivelsene, og hvilken betydning har behandlingen av sykdommen for livskvaliteten for disse pasientene?» Sammen med noen forskningsspørsmål sentrerer dette seg rundt informantenes opplevelser av diagnosen, behandlingen og hvordan hverdagen er med denne stemmesykdommen.
I oppgaven ser vi nærmere på stemmevansker og stemmevansken spastisk dysfoni, før vi går inn på kommunikasjon, og livskvalitet og psykososiale forhold.
Studien er gjennomført på bakgrunn av kvalitative forskningsintervju. Utvalget består av tre pasienter, en logoped og en øre-, nese- halsspesialist. De ble intervjuet ved hjelp av en intervjuguide som var utarbeidet på forhånd.
Resultatdelen viser informantenes opplevelser og følelser om det å leve med stemmesykdommen spastisk dysfoni. Resultatene er lagt fram og drøftet i forhold til kategoriene; diagnostiseringen, behandlingen og hverdagen med spastisk dysfoni.
Resultatet og drøftingen fører fram til konklusjonen på hvordan det er å leve med stemmesykdommen spastisk dysfoni, som er tydelig hørbar for omgivelsene. Mangelen på kommunikasjonsevner når stemmen er ustabil gjør at livskvaliteten blir påvirket. Behandlingen av stemmesykdommen har en stor betydning for kommunikasjonen og livskvaliteten.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2016 The Author(s)
The following license file are associated with this item: