Dobbelt så mye (eller enda mer!) - Matematikkundervisning på Nordnorsk Vitensenter
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/12967Date
2017-06-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Haugland, LeneAbstract
Forskningsstudien er en case-studie. Casen er to pedagoger fra Nordnorsk Vitensenter og deres arbeidsform med matematikkundervisning.
Studien undersøker hvordan vitensenterpedagogenes arbeidsform kan relateres til Lesson Study og til matematisk kreativt arbeid gjennom Sriramans definisjon.
Studien indikerer at arbeidsformen til vitensenterpedagogene kan relateres til Lesson Study gjennom et påstått Konaikenshu-mål og gjennom flere likhetstrekk til hvert steg av Lesson-Study-prosessen.
Studien indikerer også at vitensenterpedagogenes arbeid kan relateres til alle fire stadier av gestaltmodellen; preparasjon, inkubasjon, illuminasjon og verifikasjon, som, ifølge Sriramans argumentasjon, er nødvendig for å kunne karakterisere en persons arbeid med et matematisk problem for et matematisk kreativt arbeid.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2017 The Author(s)
The following license file are associated with this item: