"Men vi skal jo følge opp - og det er det som er problemet" - Forsvarlig system med lokalt handlingsrom
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/13031Dato
2018-05-02Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Hva påvirker det lokale handlingsrommet når skoleeier skal kontrollere at skolene oppfyller regelverket? Det er problemstillingen som belyses i denne oppgaven med støtte i teorier om New Public Management, offentlige organisasjoners organisering og handlingsrom.
Tema for studien er skoleeiers forsvarlige system etter opplæringsloven § 13-10. Denne bestemmelsen pålegger skoleeier å føre kontroll med sine virksomheter slik at regeletterlevelse sikres. Skoleeier er gitt et lokalt handlingsrom for å utforme sitt eget forsvarlige system, forutsatt at noen minstekrav er oppfylt.
Faktorer som kan tenkes å påvirke dette handlingsrommet er i litteratur og statlige styringsdokumenter identifisert som størrelse og organisering, kapasitet, kompetanse og politiske føringer.
Formålet med denne studien er altså å undersøke om våre respondenter også opplever at disse faktorene påvirker handlingsrommet når skoleeier skal oppfylle lovkravet i § 13-10, og hvilken rolle spiller tilsyn og statlige virkemidler i denne sammenhengen?
Vi har gjennomført en fenomenologisk studie ved hjelp av kvalitativ undersøkelse, der fire skoleeiere er intervjuet i et semistrukturert intervjuopplegg.
Funnene i studien er i stor grad sammenfallende med hva tidligere undersøkelser har avdekket, men kapasitet i form av tid peker seg ut som den viktigste variabelen når skoleeier beskriver sitt lokale handlingsrom.
Dette gjelder særlig for «små» kommuner som er organisert som «to og en halv-nivåkommuner».
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2018 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: