Tydelig ledelse - situasjonsbetinget balansekunst. En kvalitativ studie av ledelse i pleie- og omsorgsvirksomheter.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/13039Dato
2018-05-09Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Solvang, Helene MathiassenSammendrag
Jeg har i denne oppgaven tatt for meg tydelig ledelse og forståelsen av dette begrepet. Min interesse for dette begrepet knytter seg til egne erfaringer, populærlitteratur rettet mot ledelse som viser til at tydelighet er en viktig egenskap for ledere og det påvirker resultatene i organisasjonen. Hvordan dette gjøres er kanskje ikke like tydelig og klart. Jeg har tatt for meg tre hovedtilnærminger til ledelse; trekktilnærminger, adferdstilnærminger og situasjonstilnærminger. I lys av disse har jeg forsøkt å beskrive hvordan vi kan forstå tydelig ledelse, som personlighetstrekk, adferd hos leder og tilpasset ulike situasjoner som leder befinner seg i. Jeg har brukt kvalitativ design, og gjennomført case-studie pleie- og omsorgsvirksomheter i den kommunen jeg jobber i. Her har jeg undersøkt hvordan ledere forstår begrepet tydelig ledelse, og om det påvirker resultatet i organisasjonen. I tillegg var jeg opptatt av å avdekke hva påvirker leders tydelighet og hvilke virkemidler ble brukt. Målet har vært å få en bedre forståelse av begrepet og hvordan det påvirker utøvelse av ledelse i pleie- og omsorgsvirksomheter med turnus drift. Her har jeg funnet at ledere er opptatt av å være en tydelig leder for å skape forutsigbarhet og trygge rammer for sine ansatte. I tillegg prøver ledere å balansere dette med individuelle hensyn og mulighet til autonomi hos sine ansatte. Dette gjør at lederne forsøker å tilpasse utøvelse av tydelighet til den enkelte ansatte. Samtidig forsøker de å framstå konsistent. For å oppnå dette bruker lederne mye tilstedeværelse og regler/prosedyrer. Dette kan likevel sies å være utfordrende med turnusdrift og mange deltidsansatte. Tydelig ledelse kan derfor oppfattes som situasjonstilpasset balansekunst.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2018 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: