Endringsprosesser i Forsvaret – en casestudie av voksenopplæringen
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/1329Dato
2007-11Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Hanssen, FredrikSammendrag
Dette er en erfaringsbasert mastergradsoppgave med tittelen: ”Endringsprosesser i Forsvaret – en casestudie av Voksenopplæringen” og er en analyse av en gjennomført endringsprosess i Voksenopplæringen i Forsvaret.
Problemstillingene er: Hvorfor skulle Voksenopplæringen endres? Hva skulle endres i ”gamle” Voksenopplæringen? Hvordan har endringen materialisert seg i praksis?
Gjennom relevant teori om drivkrefter, virkemiddelmodeller og tre ulike analyseperspektiver; det rasjonelle -, det nyinstitusjonelle – samt oversettelsesperspektivet, gjennomføres analysen etter en kvalitativ metode basert på dokumentanalyse og intervjuer.
Viktige funn i analysen er: Endringa er stort sett gjennomført rasjonelt, men det kan også registreres symbolske og oversatte effekter av endringa. Politisk nivå berget Voksenopplæringen fra en nedleggelse og det avdekkes en tung ny organisasjonstrend – en beveger seg over fra ledelse til styring i organisasjonen
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførsel
Copyright 2007 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: