Sjekking i realityserier - en del av medias demokratiseringsprosess?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/1340Dato
2007-11Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Blix, Agnetha ThormodsdatterSammendrag
Endringene i medias fokus og meningsinnhold gjør at folk flest i større og større grad er en del av den mediale offentligheten. Denne undersøkelsen ble gjennomført i november 2004 og januar 2005, og bare på de få årene som har gått siden den gang har det skjedd endringer. Tidligere har mediebildet vært preget av en elite som representerte og presenterte viktige saker i dette offentlighetens viktigste forum. Nå har i teorien alle mulighet til å delta i media. Hva har skjedd underveis? Masteroppgaven gir mulige forklaringer på hvorfor massemediene i større og større grad viser frem vanlige mennesker og hva denne demokratiseringen gjør med det offentlige mediebildet.
Videre sier masteroppgaven hva som får unge mennesker i tjueårene og begynnelsen av trettiårene til å ønske å delta i en realityserie på tv. For å få svar på dette har jeg intervjuet elleve deltakere i realityserier. Problemstillingen var hvilke begrunnelser deltakerne har for å melde seg på? Hvilke forventninger hadde de til deltakelsen? Hvilke erfaringer sitter de igjen med i etterkant? Og hvilke begrunnelser hadde de for å velge en realityserie med sjekking som hovedtema?
I undersøkelsen er det benyttet en abduktiv metode, så funnene vil bli fremstilt slik deltakerne selv har beskrevet sin rolle og tankene de hadde rundt deltakelsen. I analysedelen settes fortellingene deres i teoretiske perspektiv, blant andre Taylor, Thagaard og Fiske.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2007 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: