Show simple item record

dc.contributor.advisorNergård-Nilssen, Trude
dc.contributor.advisorMelby-Lervåg, Monica
dc.contributor.authorSkogstad, Hege Therese
dc.date.accessioned2018-09-05T07:23:32Z
dc.date.available2018-09-05T07:23:32Z
dc.date.issued2018-05-14
dc.description.abstractSkolen møter ofte elever som strever både med lesing og regning, men hva er egentlig årsaken til overlappet mellom lesing og matematikk og vanskene knyttet til begge disse områdene? Basert på tidligere forskning kan det se ut til at både lesing og aritmetikk kan være avhengig av fonologiske prosesseringsferdigheter. Fonologisk bevissthet har vært gjenstand for mye oppmerksomhet innen leseforskning og vi vet at fonologisk bevissthet påvirker utviklingen av leseferdigheter (Caravolas, et al., 2012; Snowling & Melby-Lervåg, 2016). Forskning viser også at fonologisk bevissthet predikerer senere aritmetiske ferdigheter (Hecht, Torgeson, Wagner, & Rashotte, 2001; Krajewski & Schneider, 2009). Denne studien er skrevet i tilknytning til The Tromsø Longitudinal study of Dyslexia (TLD), ved UiT Norges Arktiske universitet. Undersøkelsen har et kvantitativt, ikke-eksperimentelt, longitudinelt design, der data fra TLD benyttes. Formålet med studien er todelt. Første del fokuserer på graden av komorbiditet mellom lesevansker og matematikkvansker. Andre del innebærer å undersøke om fonologiske ferdigheter påvirker aritmetiske ferdigheter på 2.trinn. Resultatene fra de ulike testene er analysert for gruppeforskjeller gjennom en uavhengig t-test. Prevalens er analysert og det er gjort hierarkisk multiple regresjonsanalyser der det er kontrollert for tallforståelse og språkforståelse. Resultatene viser at det ikke er signifikante gruppeforskjeller i verken lesing, addisjon eller subtraksjon. Effektstørrelsen for variasjonen mellom gruppene i addisjon og subtraksjon er liten og i kontrollgruppens favør. Når det kontrolleres for tallforståelse og språkforståelse forklarer ikke fonologisk bevissthet signifikant unik variasjon i aritmetikk. Effektstørrelsen er i tillegg svært liten. Imidlertid forklarer tallforståelse en større variasjon når det gjelder aritmetiske ferdigheter. Basert på resultat fra denne undersøkelsen kan vi slå fast at fonologisk bevissthet ikke predikerer senere aritmetiske ferdigheter. Tallforståelse er det viktigste for både addisjon og subtraksjon, noe som er i tråd med tidligere forskning (Moll, Snowling, Göbel, & Hulme, 2015). Vanskene innen lesing og aritmetikk opptrer samtidig hos elever og forekomsten når det gjelder aritmetiske vansker hos elever i risikogruppen ligger på 2-7 %. Dette er i samsvar med estimat fra tidligere forskning på komorbiditet (Ostad, 2010).en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13660
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.subjectkomorbiditeten_US
dc.subjectaritmetikken_US
dc.subjectdysleksien_US
dc.subjectmatematikkvanskeren_US
dc.subjectfonologisk bevisstheten_US
dc.subjectfonologiske prosesseringsferdigheteren_US
dc.subjectThe Tromsø Longitudinal study of Dyslexiaen_US
dc.subjectleseferdigheteren_US
dc.subjectmatematikkferdigheteren_US
dc.titleMatematikkferdigheter hos barn med familiær risiko for dysleksi. En kvantitativ studie om underliggende faktorer til vansker med matematikk og lesingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)