dc.contributor.advisor | Nilsen, Nils Ole | |
dc.contributor.author | Jenssen, Jon Sneve | |
dc.date.accessioned | 2018-09-05T14:42:25Z | |
dc.date.available | 2018-09-05T14:42:25Z | |
dc.date.issued | 2018-05-11 | |
dc.description.abstract | I denne masteroppgaven har jeg undersøkt vurderingsordninger i opplæringen på yrkesfaglig utdanningsprogram i videregående skole. Vurderingsordningene er undersøkt i forhold til vurderingsteori for å se etter områder som kan utvikles. Dette settes i et perspektiv med tanke på ledelse i forbindelse med implementering og oppfølging av opplæring og vurdering i forhold til noen av dagens myndighetskrav.
Oppgaven handler om hvordan lærere og ledere forholder seg til opplæring og vurdering i det daglige arbeidet. Her er et innblikk i noen utfordringer som kan oppstå i skolen når implementering av sentrale reformer og endringer ikke når frem slik som beskrevet. Samtidig viser oppgaven noe av den positive energien og gode verdiene som er i skolen, men som ved mangelfull overordnet ledelse kan dra i forskjellige retninger.
Jeg valgte kvalitativ metode med intervju for å kunne gå i dybden i fenomenet. Dette har gitt innsikt i fenomenet takket være dyktige forskningsdeltakere som til sammen representerer forskjellige fag, trinn og lederperspektiver. Det teoretiske grunnlaget er hovedsakelig litteratur og dokumenter som omhandler organisasjon, ledelse, vurdering og opplæring. Funnene peker mot behov for utvikling innen flere felter i skolen. Innenfor vurdering vises det et behov for økt kompetanse og utvidet begrepsapparat. Dette kan hjelpe til å definere problemer med sammenheng mellom opplæring og vurdering. Økt kompetanse om vurdering vil kanskje bedre utviklingen av helhetlig yrkesopplæring, men her vises også et behov for mer overordnet ledelse i skolen. Det kan se ut som såkalt privatpraksis eksisterer og begrenser den profesjonelle utviklingen. Dermed kan det se ut som det er behov for en profesjonell implementering av profesjonsfellesskap i skolen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/13675 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3902 | |
dc.subject | Utdanningsledelse | en_US |
dc.subject | Vurdering | en_US |
dc.subject | yrkesretting | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.title | "Rektor må ønske å yrkesrette og sette av tid til det". Leders rolle i arbeidet med utvikling av vurdering og opplæring. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |