Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNilsen, Nils Ole
dc.contributor.authorJenssen, Jon Sneve
dc.date.accessioned2018-09-05T14:42:25Z
dc.date.available2018-09-05T14:42:25Z
dc.date.issued2018-05-11
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg undersøkt vurderingsordninger i opplæringen på yrkesfaglig utdanningsprogram i videregående skole. Vurderingsordningene er undersøkt i forhold til vurderingsteori for å se etter områder som kan utvikles. Dette settes i et perspektiv med tanke på ledelse i forbindelse med implementering og oppfølging av opplæring og vurdering i forhold til noen av dagens myndighetskrav. Oppgaven handler om hvordan lærere og ledere forholder seg til opplæring og vurdering i det daglige arbeidet. Her er et innblikk i noen utfordringer som kan oppstå i skolen når implementering av sentrale reformer og endringer ikke når frem slik som beskrevet. Samtidig viser oppgaven noe av den positive energien og gode verdiene som er i skolen, men som ved mangelfull overordnet ledelse kan dra i forskjellige retninger. Jeg valgte kvalitativ metode med intervju for å kunne gå i dybden i fenomenet. Dette har gitt innsikt i fenomenet takket være dyktige forskningsdeltakere som til sammen representerer forskjellige fag, trinn og lederperspektiver. Det teoretiske grunnlaget er hovedsakelig litteratur og dokumenter som omhandler organisasjon, ledelse, vurdering og opplæring. Funnene peker mot behov for utvikling innen flere felter i skolen. Innenfor vurdering vises det et behov for økt kompetanse og utvidet begrepsapparat. Dette kan hjelpe til å definere problemer med sammenheng mellom opplæring og vurdering. Økt kompetanse om vurdering vil kanskje bedre utviklingen av helhetlig yrkesopplæring, men her vises også et behov for mer overordnet ledelse i skolen. Det kan se ut som såkalt privatpraksis eksisterer og begrenser den profesjonelle utviklingen. Dermed kan det se ut som det er behov for en profesjonell implementering av profesjonsfellesskap i skolen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13675
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3902
dc.subjectUtdanningsledelseen_US
dc.subjectVurderingen_US
dc.subjectyrkesrettingen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.title"Rektor må ønske å yrkesrette og sette av tid til det". Leders rolle i arbeidet med utvikling av vurdering og opplæring.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)