dc.contributor.advisor | Dons, Carl Fredrik | |
dc.contributor.author | Hansen, Anette Veronika Berg | |
dc.contributor.author | Hansen, Kristin Anita | |
dc.date.accessioned | 2018-09-05T14:45:05Z | |
dc.date.available | 2018-09-05T14:45:05Z | |
dc.date.issued | 2018-05-13 | |
dc.description.abstract | Kompetanseutvikling er et av de viktigste virkemidlene staten har for å støtte opp under arbeidet med kvalitetsutvikling i skolen. I strategien Kompetanse for kvalitet fra Kunnskapsdepartementet (2015) for videreutdanning for lærere og skoleledere står følgende delmål: "Videreutdanning for lærere og skoleledere skal bidra til god faglig og pedagogisk kvalitet i grunnopplæringen for å styrke elevenes læring, slik at de er godt rustet for livslang læring, for fremtidig arbeidsliv og for aktiv deltakelse i samfunnet." (Kunnskapsdepartementet, 2015)
Denne kvalitative studien har til hensikt å gi et svar på hvordan læreren opplever at deltakelsen på videreutdanning i endringsarbeid har påvirket egen utvikling, og om den har hatt betydning for skolens endringsarbeid. Det viktigste har vært å få fram forskningsdeltakernes subjektive opplevelser og fortolkning av rollen som endringsagenter, altså lærernes narrativ, samt deres opplevelse av fenomenet endringsarbeid og videreutdanning av lærere. Gjennom en narrativ analyse av lærernes fortellinger har vi fått et grunnlag for å forstå hvordan de opplever endringsarbeidet i tre videregående skoler i Troms.
Funn i denne studien handler om at lærere som deltar på etter- og videreutdanning er en uutnyttet ressurs i videregående skole. Narrativene viser at lærerne har økt sin kompetanse i forhold til ny undervisningsmetodikk, i tillegg har de fått et nytt blikk på egen organisasjon og skoleledelse. Kort oppsummert mener vi at endringsarbeid i organisasjoner er avhengig av en distribuert ledelsespraksis. Endringsprosesser kan initieres ovenfra, men må ledes nedenfra. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/13676 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3902 | |
dc.subject | etter og videreutdanning | en_US |
dc.subject | skoleutvikling | en_US |
dc.subject | kompetanseutvikling | en_US |
dc.subject | endringsabeid | en_US |
dc.subject | endringsagenter | en_US |
dc.subject | ressurslærere | en_US |
dc.subject | skoleledelse | en_US |
dc.subject | utdanningsledelse | en_US |
dc.subject | distribuert ledelse | en_US |
dc.subject | narrativ analyse | en_US |
dc.subject | profesjonelle læringsfelleskap | en_US |
dc.subject | profesjonell undervisning | en_US |
dc.subject | forbedringskapasitet | en_US |
dc.subject | forbedringsprosesser | en_US |
dc.subject | pedagogisk utviklingsarbeid | en_US |
dc.subject | dybdeledelse | en_US |
dc.subject | videregående skole | en_US |
dc.subject | innovatører i skolen | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.title | Endringsarbeid i skolen. Hvordan opplever læreren at videreutdanningen "Endringsarbeid i organisasjoner" har hatt betydning for egen utvikling og skolens endringsarbeid? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |