Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDons, Carl Fredrik
dc.contributor.authorHansen, Anette Veronika Berg
dc.contributor.authorHansen, Kristin Anita
dc.date.accessioned2018-09-05T14:45:05Z
dc.date.available2018-09-05T14:45:05Z
dc.date.issued2018-05-13
dc.description.abstractKompetanseutvikling er et av de viktigste virkemidlene staten har for å støtte opp under arbeidet med kvalitetsutvikling i skolen. I strategien Kompetanse for kvalitet fra Kunnskapsdepartementet (2015) for videreutdanning for lærere og skoleledere står følgende delmål: "Videreutdanning for lærere og skoleledere skal bidra til god faglig og pedagogisk kvalitet i grunnopplæringen for å styrke elevenes læring, slik at de er godt rustet for livslang læring, for fremtidig arbeidsliv og for aktiv deltakelse i samfunnet." (Kunnskapsdepartementet, 2015) Denne kvalitative studien har til hensikt å gi et svar på hvordan læreren opplever at deltakelsen på videreutdanning i endringsarbeid har påvirket egen utvikling, og om den har hatt betydning for skolens endringsarbeid. Det viktigste har vært å få fram forskningsdeltakernes subjektive opplevelser og fortolkning av rollen som endringsagenter, altså lærernes narrativ, samt deres opplevelse av fenomenet endringsarbeid og videreutdanning av lærere. Gjennom en narrativ analyse av lærernes fortellinger har vi fått et grunnlag for å forstå hvordan de opplever endringsarbeidet i tre videregående skoler i Troms. Funn i denne studien handler om at lærere som deltar på etter- og videreutdanning er en uutnyttet ressurs i videregående skole. Narrativene viser at lærerne har økt sin kompetanse i forhold til ny undervisningsmetodikk, i tillegg har de fått et nytt blikk på egen organisasjon og skoleledelse. Kort oppsummert mener vi at endringsarbeid i organisasjoner er avhengig av en distribuert ledelsespraksis. Endringsprosesser kan initieres ovenfra, men må ledes nedenfra.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13676
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3902
dc.subjectetter og videreutdanningen_US
dc.subjectskoleutviklingen_US
dc.subjectkompetanseutviklingen_US
dc.subjectendringsabeiden_US
dc.subjectendringsagenteren_US
dc.subjectressurslærereen_US
dc.subjectskoleledelseen_US
dc.subjectutdanningsledelseen_US
dc.subjectdistribuert ledelseen_US
dc.subjectnarrativ analyseen_US
dc.subjectprofesjonelle læringsfelleskapen_US
dc.subjectprofesjonell undervisningen_US
dc.subjectforbedringskapasiteten_US
dc.subjectforbedringsprosesseren_US
dc.subjectpedagogisk utviklingsarbeiden_US
dc.subjectdybdeledelseen_US
dc.subjectvideregående skoleen_US
dc.subjectinnovatører i skolenen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.titleEndringsarbeid i skolen. Hvordan opplever læreren at videreutdanningen "Endringsarbeid i organisasjoner" har hatt betydning for egen utvikling og skolens endringsarbeid?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)