dc.contributor.advisor | Lund, Torbjørn | |
dc.contributor.advisor | Slettbakk, Åse | |
dc.contributor.author | Yttergård, Vegard Alexander Olsen | |
dc.date.accessioned | 2018-09-06T06:54:15Z | |
dc.date.available | 2018-09-06T06:54:15Z | |
dc.date.issued | 2018-05-15 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven handler om profesjonelle læringsfellesskap av ledere på tvers av skoler. Oppgavens problemstilling er: Hvordan utvikle et profesjonelt læringsfellesskap av ledere som kan styrke den enkeltes leders kapasitet til å lede utviklingsarbeid i egen skole? Det empiriske materialet ble samlet inn gjennom aksjonsforskning sammen med rektorer, fagledere og SFO-ledere i fem skoler. Skolene har vært sammen i nettverk i mange år. Empirien ses i lys av teorier om profesjonelle læringsfellesskap, lærende nettverk og lærende organisasjoner.
Funn i oppgaven peker på noen sentrale forutsetninger for samarbeid. Disse er forankring, forpliktelse og systematikk og samsvarer med øvrig forskning på kollektive læringsprosesser. Andre identifiserte funn i oppgaven er lederes behov og ønske om en innholdsmessig balanse mellom drifts- og utviklingsarbeid i det profesjonelle læringsfellesskapet. I forhold til lederdimensjonen og begrepet kapasitet, tyder det på at lederstøtte og lederutvikling styrker det enkelte medlem i læringsfellesskapet.
Hensikten med valg av tema og problemstilling har vært å utvikle kunnskap om et kollektiv av ledere kan styrke den enkeltes kapasitet til å lede en skole i krysspresset mellom sentralisering og desentralisering. For å definere krysspresset har jeg vist til aktuelle masterideer for samtiden. En av masterideene, ledelse, anses som eklektisk. Derfor har jeg valgt å knytte teorien om profesjonelle læringsfellesskap av ledere, inn i konteksten ledelse som distribuert aktivitet. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/13685 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3902 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 | en_US |
dc.title | Vi vil, vi vil, men får det ikke til... Om profesjonelle læringsfellesskap av skoleledere | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |