Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkrøvset, Siw
dc.contributor.authorJohansen, Janne Kristine
dc.date.accessioned2018-09-06T09:06:31Z
dc.date.available2018-09-06T09:06:31Z
dc.date.issued2018-05-15
dc.description.abstractSentrale myndigheter signaliserer tydelig at praksisskolen er viktig i lærerutdanningen, blant annet gjennom Mld.St.nr. 11 (2008-2009) (Kunnskapsdepartementet 2009). Det signaliseres at en god lærerutdanning betinges av en god praksis. Herunder ansvarliggjøres lærerutdanningsinstitusjonene og skoleeiere i arbeidet med å få til en god velfungerende praksis gjennom godt samarbeid i partnerskap. Jeg har ønsket å finne ut om praksislærerne selv oppfatter seg som lærerutdannere. Vi har gått inn i et forpliktende partnerskap og må forholde oss til de forventningene universitetet har til oss både som praksisskole og universitetsskole. Blant annet er vi forpliktet til å ha praksisforum for våre praksislærere, et møtepunkt for praksislærerne ved den enkelte universitetsskole, ledet av rektor ved skolen. Praksisforum skal fungere som et profesjonsfellesskap. Jeg ønsket å finne ut om praksisforum kan bidra til at praksislærerne opplever seg som lærerutdannere. I tillegg ønsket jeg å finne ut hvilke forventninger praksislærerne har til meg som rektor i arbeidet med praksis. Mitt masterprosjekt har jeg valgt å gjøre med aksjonsforskning som metodisk tilnærming. Aksjonene har jeg gjort i praksisforum og empirien er møtereferat, tankekart og spørreskjema som praksislærerne har besvart, i tillegg til min egen logg gjennom året. I teoridelen har jeg valgt å fokusere på partnerskap i lærerutdanningen, skoleledelse og profesjonsfellesskap. Funnene mine peker i retning av at praksislærerne ønsker å være en del av praksisforum og de mener dette er vel anvendt tid. Praksisforum kan være en faktor som bidrar til at praksislærerne opplever seg bekreftet som lærerutdannere. Det blir en viktig lederjobb å lede dette arbeidet og være det nødvendige bindeleddet til Universitetsskoleprosjektet, samt sørge for at agendaen i møtene har relevant innhold slik at drift og utvikling balanseres. Som rektor har man, på denne måten, en indirekte påvirkning på studentenes praksis.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13689
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3902
dc.subjectskoleledelseen_US
dc.subjectpraksisforumen_US
dc.subjectpartnerskap om lærerutdanningen_US
dc.subjectuniversitetsskoleprosjekteten_US
dc.subjectuniversitetsskoleen_US
dc.subjectpraksis i lærerutdanningenen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.titleMest hverdag, litt fest... Om rektors rolle i partnerskap om utdanning av dagens lærerstudenter – fremtidens lærereen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)