dc.contributor.advisor | Skrøvset, Siw | |
dc.contributor.author | Johansen, Janne Kristine | |
dc.date.accessioned | 2018-09-06T09:06:31Z | |
dc.date.available | 2018-09-06T09:06:31Z | |
dc.date.issued | 2018-05-15 | |
dc.description.abstract | Sentrale myndigheter signaliserer tydelig at praksisskolen er viktig i lærerutdanningen, blant annet gjennom Mld.St.nr. 11 (2008-2009) (Kunnskapsdepartementet 2009). Det signaliseres at en god lærerutdanning betinges av en god praksis. Herunder ansvarliggjøres lærerutdanningsinstitusjonene og skoleeiere i arbeidet med å få til en god velfungerende praksis gjennom godt samarbeid i partnerskap.
Jeg har ønsket å finne ut om praksislærerne selv oppfatter seg som lærerutdannere. Vi har gått inn i et forpliktende partnerskap og må forholde oss til de forventningene universitetet har til oss både som praksisskole og universitetsskole. Blant annet er vi forpliktet til å ha praksisforum for våre praksislærere, et møtepunkt for praksislærerne ved den enkelte universitetsskole, ledet av rektor ved skolen. Praksisforum skal fungere som et profesjonsfellesskap. Jeg ønsket å finne ut om praksisforum kan bidra til at praksislærerne opplever seg som lærerutdannere. I tillegg ønsket jeg å finne ut hvilke forventninger praksislærerne har til meg som rektor i arbeidet med praksis.
Mitt masterprosjekt har jeg valgt å gjøre med aksjonsforskning som metodisk tilnærming. Aksjonene har jeg gjort i praksisforum og empirien er møtereferat, tankekart og spørreskjema som praksislærerne har besvart, i tillegg til min egen logg gjennom året.
I teoridelen har jeg valgt å fokusere på partnerskap i lærerutdanningen, skoleledelse og profesjonsfellesskap.
Funnene mine peker i retning av at praksislærerne ønsker å være en del av praksisforum og de mener dette er vel anvendt tid. Praksisforum kan være en faktor som bidrar til at praksislærerne opplever seg bekreftet som lærerutdannere. Det blir en viktig lederjobb å lede dette arbeidet og være det nødvendige bindeleddet til Universitetsskoleprosjektet, samt sørge for at agendaen i møtene har relevant innhold slik at drift og utvikling balanseres. Som rektor har man, på denne måten, en indirekte påvirkning på studentenes praksis. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/13689 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3902 | |
dc.subject | skoleledelse | en_US |
dc.subject | praksisforum | en_US |
dc.subject | partnerskap om lærerutdanning | en_US |
dc.subject | universitetsskoleprosjektet | en_US |
dc.subject | universitetsskole | en_US |
dc.subject | praksis i lærerutdanningen | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.title | Mest hverdag, litt fest... Om rektors rolle i partnerskap om utdanning av dagens lærerstudenter – fremtidens lærere | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |