Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorÅse, Slettbakk
dc.contributor.authorEriksen, Marthe Therese
dc.date.accessioned2018-09-13T13:41:45Z
dc.date.available2018-09-13T13:41:45Z
dc.date.issued2018-05-15
dc.description.abstractI dette forskningsprosjektet undersøkes det hvordan lærere kan arbeide med å forebygge mobbing blant elevene i skolen. Jeg har gjort en kvalitativ studie hvor fire informanter bestående av to lærere, en rektor og en som har spesialisert seg innenfor mobbing har blitt intervjuet om temaet. Ideen og ønsket er å kunne være i stand til å stoppe mobbing allerede før den oppstår, og øke bevisstheten rundt hvordan man som lærer eller voksenperson i skolen kan forebygge mobbing på en mest mulig hensiktsmessig måte. De mest sentrale funnene fra forskningsprosjektet er at læreren må ha kunnskaper om og samtidig utøve god klasseledelse. Gode rutiner, strukturer og trygge rammer og regler er nøkkelord her. Det kommer også frem at sosial kompetanse er viktig i det forebyggende arbeidet, men det er for lite kunnskaper blant lærere rundt dette og derfor trenger lærere å øke denne kompetansen. Videre må læreren kunne noe om relasjonsbygging. Spesielt blant elevene, da dette er med på å øke trivselen deres på skolen. Foreldresamarbeid er også fremtredende i det forebyggende arbeidet, og foreldrene kan være en stor ressurs for læreren. Oppsummert er begreper som klasseledelse, sosial kompetanse, relasjoner og foreldresamarbeid avgjørende for å kunne forebygge mobbing.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13768
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectMobbingen_US
dc.titleMobbing i skolen. Hvordan kan lærere forebygge det?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)