Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrenning, Ingrid
dc.contributor.authorRismo, Ola
dc.date.accessioned2018-09-13T13:54:19Z
dc.date.available2018-09-13T13:54:19Z
dc.date.issued2018-05-14
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg faget kroppsøving på mellomtrinnet i barneskolen, og hvorvidt kroppsøvingslærerne fokuserer på digital kompetanse/digitale ferdigheter i sin skolehverdag i dette faget. Opplæringsloven legger premissene for at all grunnopplæring i Norge gjøres i henhold til eksisterende læreplan – Kunnskapsløftet (K06). Den gjør læreplanen til en juridisk instruks fra skolemyndighetene til lærerne om hva som skal skje på skolen og hvilken kompetanse de ulike elevene skal utvikle i de forskjellige fagene – de såkalte kompetansemålene. En av de store endringene som kom med innføringa av K06, var direktivet om at grunnleggende ferdigheter skulle implementeres i alle fag. Dette gjaldt ikke bare ferdighetene regne-, skrive-, lese-, og muntlige ferdigheter, men også bruk av digitale verktøy og utvikling av digitale ferdigheter. Vi lever i en digital verden. Ny teknologi representerer framskritt og muligheter på den ene siden, men stiller oss også overfor utfordringer på den andre. Fokuset på IKT og digitale verktøy, samt på bruk av disse i opplæringsøyemed er sterkt. I læreplanen har dette fått en sentral plass. Oppgaven er gjennomført med en kvalitativ metode, hvor tre kroppsøvingslærere ved tre ulike barneskoler er intervjuet. Metoden ble valgt for å få en dypere innsikt i praksis, oppfatninger og begrunnede valg den enkelte lærer gjør i sin undervisningshverdag. Undersøkelsen hadde følgende hovedproblemstilling: «Anvender kroppsøvingslærere digitale verktøy og vektlegger de digitale ferdigheter i kroppsøvingsundervisninga?». Mine funn peker entydig på at svaret på denne problemstillingen er nei. Videre søkte jeg å finne svar på følgende delproblemstilling: «Hvilke begrunnelser gir de for å unnlate å anvende, samt vektlegge dette i sin praksis? De begrunner sine valg i all hovedsak ut i fra fagets formål og fagets egenart. Av mer perifere forklaringer antydes fagets manglende status lokalt på skolen, manglende datadidaktisk kompetanse i faget, og utfordringer med datasikkerhet/personvern hos elevene.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13769
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3909
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleDataskjermer og duppeditter i kroppsøvingsfaget? Hvis det fører til mer aktivitet – ja takk. Hvis ikke – aldri i verden. En kvalitativ studie av kroppsøvingslæreres oppfatninger av IKT-bruk i kroppsøvingsundervisninga på mellomtrinnet i barneskolenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)