dc.contributor.advisor | Jakhelln, Rachel Elise | |
dc.contributor.author | Andersen, Kamilla Dyrstad | |
dc.contributor.author | Paulsen, Vilde Flermoen | |
dc.date.accessioned | 2018-09-13T14:11:51Z | |
dc.date.available | 2018-09-13T14:11:51Z | |
dc.date.issued | 2018-05-14 | |
dc.description.abstract | Drama kan for mange virke litt skremmende, og det å skulle være klasseleder når en slik arbeidsmetode integreres i læringsarbeidet kan føles som en utfordrende oppgave. Man tenker ofte tilbake på skuespill, teater eller fremføringer foran andre. Dette er bare en brøkdel av hva drama egentlig innebærer. Vi tror at mange kan kjenne seg igjen i det vi presenterer, og vi håper at studien kan bidra til at lærere som ønsker å ta i bruk dramafaglig undervisningsmetode kan gjøre det med større selvsikkerhet.
Bakgrunnen for valg av tema har vært et ønske om å håndtere dramafaglig undervisningsmetode i klasserommet. I praksis opplevde vi at det å bruke drama ga oss mindre kontroll enn andre metoder. En proaktiv klasseledelse tenkte vi kunne gi oss den kontrollen vi manglet. Denne kvalitative studien bygger på vår forforståelse av drama og klasseledelse, og hvordan den endres i takt med forskningen vi har gjennomført. For å oppnå målet med studien, og for å kunne svare på sammenhengen mellom proaktiv klasseledelse og dramafaglig undervisningsmetode, har vi benyttet flere metoder for datainnsamling. I første omgang observerte og intervjuet vi to lærere med dramaerfaring i skolen, og videre gjennomførte vi en aksjon med undervisning og en påfølgende refleksjonssamtale. I aksjonen prøvde vi selv ut et dramafaglig undervisningsopplegg med en aksjonsforskningsgruppe til stede. Refleksjonssamtalen fremstiller empirien fra dette. Kategoriene vi presenterer i analysen svarer på et empirisk forskningsspørsmål som vi anså nødvendig å utarbeide. På denne måten fant vi også sammenhengen mellom det proaktive og det dramafaglige. Vi finner blant annet at det å være proaktiv i drama handler om mer enn å korrigere atferd. For å oppnå læring i dramafaglig undervisningsmetode, viser det seg at klasselederen må gi rom for å feile, arbeide mot et trygt læringsmiljø, være engasjert og planlegge undervisningen godt. Læreren må kanskje korrigere atferd og ha fokus på overblikk og aktivitetsflyt, men vise elevene tillitt og strekke sin egen grense for hva man aksepterer. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/13771 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en_US |
dc.subject | drama | en_US |
dc.subject | aksjonsforskning | en_US |
dc.subject | estetisk læringsprosess | en_US |
dc.subject | proaktiv klasseledelse | en_US |
dc.subject | sosialkonstruktivistisk læringssyn | en_US |
dc.subject | klasseledelse | en_US |
dc.subject | drama som undervisningsmetode | en_US |
dc.subject | utforskende | en_US |
dc.subject | skapende | en_US |
dc.subject | kontroll | en_US |
dc.subject | problematferd | en_US |
dc.subject | læringsfremmende | en_US |
dc.subject | klassemiljø | en_US |
dc.title | Du må være litt som en blekksprut. En studie om sammenhenger mellom dramafaglig undervisningsmetode og proaktiv klasseledelse | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |