dc.contributor.advisor | Søresen, Yvonne | |
dc.contributor.advisor | Bjørndal, Kristin Emilie | |
dc.contributor.author | Pedersen, Steffen Skogvang | |
dc.contributor.author | Brandvold, Bendik Befring | |
dc.date.accessioned | 2018-09-13T14:15:48Z | |
dc.date.available | 2018-09-13T14:15:48Z | |
dc.date.issued | 2018-05-15 | |
dc.description.abstract | Forskning fastslår at vurderingspraksis som setter elevene i sentrum har stor læringseffekt. Elevene bør i samråd med lærer vurdere egen læringsprosess, og på sikt være i stand til egenhendig å endre kurs og vurdere egne læringsmål. Disse prinsippene faller innenfor formativ vurdering. I forskning og politiske dokumenter blir formativ vurdering ofte omtalt i abstrakte ordelag, og det kan virke utfordrende å omsette prinsippene til praksis. Vårt formål har vært å bidra til konkret innsikt i et vurderingsredskap som fremmer formativ vurdering. For å nærme oss fagfeltet på en realistisk måte, valgte vi å studere en skole som har hatt formativ vurdering som utviklingsarbeid gjennom flere år. Skolen bruker aktivt en evalueringsbok i sin vurderingspraksis, og vi ønsket å undersøke muligheter og utfordringer i anvendelsen av denne boka. For å innhente nødvendig datamateriale, gjennomførte vi tre semistrukturerte intervjuer, observasjon av informantenes muntlige vurdering og dokumentanalyse av elevenes individuelle evalueringsbok. Datamaterialet ble analysert med en temasentrert tilnærming. I analyseprosessen fant vi flere muligheter og utfordringer tilknyttet evalueringsboka. Et sentralt funn var at evalueringsboka bidro til aktive elever som i stor grad kunne overvåke egen læringsprosess. På den andre siden havnet lærerne ofte i tidsklemma som følge av ambisiøse læringsmål og lite tid til gjennomgang. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/13773 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en_US |
dc.title | "Den tar jo tid, men jeg ville ikke vært den foruten". Evalueringsboka, et redskap for formativ vurdering? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |