Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSøresen, Yvonne
dc.contributor.advisorBjørndal, Kristin Emilie
dc.contributor.authorPedersen, Steffen Skogvang
dc.contributor.authorBrandvold, Bendik Befring
dc.date.accessioned2018-09-13T14:15:48Z
dc.date.available2018-09-13T14:15:48Z
dc.date.issued2018-05-15
dc.description.abstractForskning fastslår at vurderingspraksis som setter elevene i sentrum har stor læringseffekt. Elevene bør i samråd med lærer vurdere egen læringsprosess, og på sikt være i stand til egenhendig å endre kurs og vurdere egne læringsmål. Disse prinsippene faller innenfor formativ vurdering. I forskning og politiske dokumenter blir formativ vurdering ofte omtalt i abstrakte ordelag, og det kan virke utfordrende å omsette prinsippene til praksis. Vårt formål har vært å bidra til konkret innsikt i et vurderingsredskap som fremmer formativ vurdering. For å nærme oss fagfeltet på en realistisk måte, valgte vi å studere en skole som har hatt formativ vurdering som utviklingsarbeid gjennom flere år. Skolen bruker aktivt en evalueringsbok i sin vurderingspraksis, og vi ønsket å undersøke muligheter og utfordringer i anvendelsen av denne boka. For å innhente nødvendig datamateriale, gjennomførte vi tre semistrukturerte intervjuer, observasjon av informantenes muntlige vurdering og dokumentanalyse av elevenes individuelle evalueringsbok. Datamaterialet ble analysert med en temasentrert tilnærming. I analyseprosessen fant vi flere muligheter og utfordringer tilknyttet evalueringsboka. Et sentralt funn var at evalueringsboka bidro til aktive elever som i stor grad kunne overvåke egen læringsprosess. På den andre siden havnet lærerne ofte i tidsklemma som følge av ambisiøse læringsmål og lite tid til gjennomgang.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13773
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.title"Den tar jo tid, men jeg ville ikke vært den foruten". Evalueringsboka, et redskap for formativ vurdering?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)