dc.contributor.advisor | Unhjem, Astrid | |
dc.contributor.author | Kvanmo, Hanne Falkman | |
dc.date.accessioned | 2018-09-14T07:44:31Z | |
dc.date.available | 2018-09-14T07:44:31Z | |
dc.date.issued | 2018-05-15 | |
dc.description.abstract | Gjennom litteratur og forskning kommer det fram at de stille og forsiktige barna får lite fokus i skolen. Jeg ønsket derfor å undersøke hvilken kunnskap og erfaring ansatte i skoletjenesten har til elever som viser en innagerende atferd i skolen. I tillegg har jeg sett på hva som anses som nødvendige tilpasninger i forhold til disse elevene. Dette undersøkte jeg gjennom en kvalitativ tilnærming til forskningsfeltet hvor jeg gjennomførte intervju som innsamlingsmetode, med lærere i ressursteam ved en skole og en ansatt i pedagogisk-psykologisk tjeneste. Datamaterialet ble analysert gjennom en temasentrert tilnærming.
Sentrale funn i studien viste at ansatte i skoletjenesten har kunnskap og erfaring i forhold til disse elevene, men at oppfatningene av atferden er noe forskjellig. Variasjonene i oppfatningene av atferden, gir grunn til å tro at det også finnes variasjoner ute i skolen. Antagelsene mine om at dette er en elevgruppe som forholdsvis får lite fokus, ble bekreftet. Læringsmiljø, klasseledelse og relasjoner anses som de viktigste områdene for tilpasninger til elever som viser innagerende atferd. Dette fordi disse tilpasningene kan bidra til et trygt og inkluderende miljø, hvor forutsigbarhet og støttende personer er sentrale faktorer for læring og utvikling, både faglig og sosialt. I tillegg viste funn at ansatte i skoletjenesten ikke henviser til pedagogisk-psykologisk tjeneste for råd og tilpasninger, før elever har fagvansker. Dette kan gjøre konsekvensene av atferden større, før elevene får de tilpasningene de har behov for. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/13774 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en_US |
dc.subject | Innagerende atferd | en_US |
dc.subject | Atferdsproblemer | en_US |
dc.subject | Kvalitativ metode | en_US |
dc.subject | Tilpasset opplæring | en_US |
dc.title | Innagerende atferd i skolen - ansatte i skoletjenestens kunnskap og erfaring. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |