Show simple item record

dc.contributor.advisorUnhjem, Astrid
dc.contributor.authorKvanmo, Hanne Falkman
dc.date.accessioned2018-09-14T07:44:31Z
dc.date.available2018-09-14T07:44:31Z
dc.date.issued2018-05-15
dc.description.abstractGjennom litteratur og forskning kommer det fram at de stille og forsiktige barna får lite fokus i skolen. Jeg ønsket derfor å undersøke hvilken kunnskap og erfaring ansatte i skoletjenesten har til elever som viser en innagerende atferd i skolen. I tillegg har jeg sett på hva som anses som nødvendige tilpasninger i forhold til disse elevene. Dette undersøkte jeg gjennom en kvalitativ tilnærming til forskningsfeltet hvor jeg gjennomførte intervju som innsamlingsmetode, med lærere i ressursteam ved en skole og en ansatt i pedagogisk-psykologisk tjeneste. Datamaterialet ble analysert gjennom en temasentrert tilnærming. Sentrale funn i studien viste at ansatte i skoletjenesten har kunnskap og erfaring i forhold til disse elevene, men at oppfatningene av atferden er noe forskjellig. Variasjonene i oppfatningene av atferden, gir grunn til å tro at det også finnes variasjoner ute i skolen. Antagelsene mine om at dette er en elevgruppe som forholdsvis får lite fokus, ble bekreftet. Læringsmiljø, klasseledelse og relasjoner anses som de viktigste områdene for tilpasninger til elever som viser innagerende atferd. Dette fordi disse tilpasningene kan bidra til et trygt og inkluderende miljø, hvor forutsigbarhet og støttende personer er sentrale faktorer for læring og utvikling, både faglig og sosialt. I tillegg viste funn at ansatte i skoletjenesten ikke henviser til pedagogisk-psykologisk tjeneste for råd og tilpasninger, før elever har fagvansker. Dette kan gjøre konsekvensene av atferden større, før elevene får de tilpasningene de har behov for.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13774
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.subjectInnagerende atferden_US
dc.subjectAtferdsproblemeren_US
dc.subjectKvalitativ metodeen_US
dc.subjectTilpasset opplæringen_US
dc.titleInnagerende atferd i skolen - ansatte i skoletjenestens kunnskap og erfaring.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)