Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorUnhjem, Astrid
dc.contributor.authorJacobsen, Charlotte
dc.date.accessioned2018-09-14T07:53:49Z
dc.date.available2018-09-14T07:53:49Z
dc.date.issued2018-05-15
dc.description.abstractFokuset i denne masteroppgaven har vært hvordan praktiske undervisningsmetoder kan brukes for å tilpasse opplæringen til elevene i 1. klasse. Jeg har tatt utgangspunkt i 1. klasse da det den siste tiden har blitt debattert mye rundt seksårsreformen der første klasse skulle være et mykt overgangsår fra barnehagen til skolen. I dag er det et år stappfullt av undervisning, læringsmål og kartlegginger. På bakgrunn av dette skal jeg se på hvordan praktiske undervisningsmetoder kan bidra til tilpasset opplæring i matematikk på 1. trinn? Jeg har gjennomført en kvalitativ kasusstudie, med en skole, en lær er i en klasse som informant, som har matematikkundervisning på 1. trinn. Jeg observerte fire undervisningsøkter i matematikk og gjennomførte et intervju med læreren i etterkant for å samle inn data. Funnene fra intervjuene er drøftet i lys av teori og relevant litteratur. Det jeg har funnet ut er at ved hjelp av praktiske undervisningsmetoder er det mulig å tilpasse opplæringen til elevene, men da i hovedsak gjennom en bred tilpasning dersom alle skal arbeide med samme oppgave. Tilpasningen skjer gjennom metoder og strategier elevene tar i bruk, og dersom de får samarbeide er det med på å tilpasse. Da kan elevene hjelpe hverandre, de kan bidra med sine styrker og erfaringer og på den måten blir undervisningen tilpasset med at elevene kan utfylle hverandre og lære i samhandling med andre. Dermed kan praktiske undervisningsmetoder være med på å tilpasse opplæringen i 1. klasse, og da særlig hvis læreren har kjennskap til klassen og kan tilpasse opplegget ut fra det. Legge til rette og variere oppleggene slik at undervisningen blir tilpasset til den enkelte elev i samsvar med deres evner og forutsetninger.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13778
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectTilpasset opplæringen_US
dc.subjectPraktiske undervsiningsmetoderen_US
dc.subjectMatematikken_US
dc.subjectJean Piageten_US
dc.subjectLev Vygotskyen_US
dc.subjectJohn Deweyen_US
dc.subjectKasusstudieen_US
dc.subjectKvalitativ studieen_US
dc.subjectTilgjengelighetsutvalgen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleTilpasset opplæring gjennom praktiske undervisningsmetoder. En kvalitativ kasusstudie om hvordan praktiske undervisningsmetoder kan brukes for å tilpasse opplæringen i matematikk.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)