Å snakke norsk som andrespråk. Er det bare i språkfag man er flerspråklig?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/13780Dato
2018-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
I denne masteroppgaven belyses de erfaringer lærere med elever med norsk som andrespråk i klassen fremhever som viktige. Spørsmålene som stilles er hvordan lærerne selv fremstiller sin egen kompetanse for å arbeide med elever med norsk som andrespråk, og hvilke utfordringer de beskriver at de har opplevd i organiseringen av opplæringen av disse elevene. Studien er kvalitativ med en fenomenologisk tilnærming, og baserer seg på intervjuer av åtte lærere på ulike trinn i skolen. Gjennom intervjuene viser det seg et behov og et ønske om kompetanseheving både i lærerutdanningen og blant ferdigutdannede lærere. Noen av områdene hvor kompetanseheving viser seg som viktig er i henhold til hjem-skole-samarbeid, informerte andrespråksdidaktiske tilpasninger i klasserommet og minoritetsspråklige elevers rettigheter blant lærere og ledelse i skolen. Videre fremkommer det at det er få flerspråklige lærere i skolen, og at lærerstanden dermed ikke speiler elevmassens språklige og kulturelle mangfold. Anerkjennelse av norsk som andrespråk-feltet som et eget fagfelt som ikke må forveksles med norskfeltet og fremmedspråksfeltet poengteres også. Den omtalte elevgruppen er stor, og kompetansen blant lærere og øvrige i utdanningssystemet vil ha stor betydning for svært mange elever i den norske skolen.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2018 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: