Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorUnhjem, Astrid
dc.contributor.authorDørmænen, Heidi Alida
dc.date.accessioned2018-09-14T08:18:00Z
dc.date.available2018-09-14T08:18:00Z
dc.date.issued2018-05-15
dc.description.abstractArbeidet med de nye læreplanene viser at utforskende ferdigheter blir sentralt i fremtidens skole. Forskning viser likevel en bred forståelse for begrep og innhold i utforskende arbeidsmetoder. Selv om det kommer en ny læreplan, står prinsippet om tilpasset opplæring i skolen like stødig som før. Jeg ønsket derfor i denne studien å se nærmere på hva utforskende arbeidsmetoder er og hvordan utforskende arbeidsmetoder kan bidra til bedre tilpasset opplæring for elevene i matematikk. Dette undersøkte jeg ved å gjennomføre et aksjonsforskningsprosjekt, med en kvalitativ tilnærming til forskningsfeltet. Gjennom prosjektet gjennomførte jeg tre intervju, ett med lærer, ett med rektor og ett gruppeintervju med tre elever. I tillegg til intervjuene valgt jeg å gjennomføre to undervisningsøkter med elevene, ved bruk av utforskende arbeidsmetoder. På denne måten fikk jeg benyttet meg selv som informant. Datamaterialet ble gjennom åpen koding, inspirert av grouded theory. Noen sentrale funn var den muligheten metoden gav for å tilpasse undervisningen for en større del av elevgruppen. Det er et behov for variasjon i arbeidsmetodene i skolen, og funnene viser at undersøkende arbeidsmetoder bidrar til å skape variasjon. Andre viktige funn er lærerens sentrale rolle ved bruk av metoden. Lærerens kjennskap til elevene er viktig for planlegging, som veileder og støtte underveis, men viktigst av alt er at læreren må tørre å ta i bruk metoden.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13783
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjecttilpasset opplæringen_US
dc.subjectutforskende arbeidsmetoderen_US
dc.subjectnou2015:18en_US
dc.subjectludvigsen utvalgeten_US
dc.subjectutforskende ferdigheteren_US
dc.subjectaksjonsforskningen_US
dc.subjectlæringsstrategieren_US
dc.subjectdybdelæringen_US
dc.subjectmatematikken_US
dc.subjectundervisningsmetoderen_US
dc.subjectlæreplanverketen_US
dc.subjectfagfornyelsenen_US
dc.subjectundersøkendeen_US
dc.subjectfremtidens skoleen_US
dc.subjectgrounded theoryen_US
dc.subjectkvalitativen_US
dc.subjectutforskendeen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleUtforskende arbeidsmetoder — Et verktøy på veien mot tilpasset opplæring i matematikk?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)