dc.contributor.advisor | Unhjem, Astrid | |
dc.contributor.author | Dørmænen, Heidi Alida | |
dc.date.accessioned | 2018-09-14T08:18:00Z | |
dc.date.available | 2018-09-14T08:18:00Z | |
dc.date.issued | 2018-05-15 | |
dc.description.abstract | Arbeidet med de nye læreplanene viser at utforskende ferdigheter blir sentralt i fremtidens skole. Forskning viser likevel en bred forståelse for begrep og innhold i utforskende arbeidsmetoder. Selv om det kommer en ny læreplan, står prinsippet om tilpasset opplæring i skolen like stødig som før. Jeg ønsket derfor i denne studien å se nærmere på hva utforskende arbeidsmetoder er og hvordan utforskende arbeidsmetoder kan bidra til bedre tilpasset opplæring for elevene i matematikk. Dette undersøkte jeg ved å gjennomføre et aksjonsforskningsprosjekt, med en kvalitativ tilnærming til forskningsfeltet. Gjennom prosjektet gjennomførte jeg tre intervju, ett med lærer, ett med rektor og ett gruppeintervju med tre elever. I tillegg til intervjuene valgt jeg å gjennomføre to undervisningsøkter med elevene, ved bruk av utforskende arbeidsmetoder. På denne måten fikk jeg benyttet meg selv som informant. Datamaterialet ble gjennom åpen koding, inspirert av grouded theory. Noen sentrale funn var den muligheten metoden gav for å tilpasse undervisningen for en større del av elevgruppen. Det er et behov for variasjon i arbeidsmetodene i skolen, og funnene viser at undersøkende arbeidsmetoder bidrar til å skape variasjon. Andre viktige funn er lærerens sentrale rolle ved bruk av metoden. Lærerens kjennskap til elevene er viktig for planlegging, som veileder og støtte underveis, men viktigst av alt er at læreren må tørre å ta i bruk metoden. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/13783 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | tilpasset opplæring | en_US |
dc.subject | utforskende arbeidsmetoder | en_US |
dc.subject | nou2015:18 | en_US |
dc.subject | ludvigsen utvalget | en_US |
dc.subject | utforskende ferdigheter | en_US |
dc.subject | aksjonsforskning | en_US |
dc.subject | læringsstrategier | en_US |
dc.subject | dybdelæring | en_US |
dc.subject | matematikk | en_US |
dc.subject | undervisningsmetoder | en_US |
dc.subject | læreplanverket | en_US |
dc.subject | fagfornyelsen | en_US |
dc.subject | undersøkende | en_US |
dc.subject | fremtidens skole | en_US |
dc.subject | grounded theory | en_US |
dc.subject | kvalitativ | en_US |
dc.subject | utforskende | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.title | Utforskende arbeidsmetoder
— Et verktøy på veien mot tilpasset opplæring i matematikk? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |