dc.contributor.advisor | Jakhelln, Rachel | |
dc.contributor.author | Johnsen, June Eliseussen | |
dc.contributor.author | Johnsen, Annie | |
dc.date.accessioned | 2018-09-14T08:21:58Z | |
dc.date.available | 2018-09-14T08:21:58Z | |
dc.date.issued | 2018-05-14 | |
dc.description.abstract | Målsetningen med denne masteravhandlingen er å få innsikt i hvordan lærere ser på det å skulle identifisere evnerike elever ved bruk av observasjon og hvordan de opplever å skulle tilpasse opplæringen til denne elevgruppen. Forskningsdesignet i studiet er fenomenologisk, fordi vi er opptatt av informantens opplevelser. Vi har anvendt et kvalitativt forskningsintervju som datainnsamlingsmetode, hvor utvalget består av tre lærere i grunnskolen. Datamaterialet ble analysert gjennom en personsentrert analytisk tilnærming. Ett sentralt funn fra studien er at det eksisterer en kunnskapsmangel hos lærere i grunnskolen rundt denne elevgruppen. En ringvirkning av denne kunnskapsmangelen er at evnerike elever som oftest ikke blir identifisert og dermed ikke får et opplæringstilbud som er tilpasset deres læreforutsetninger. Informantene opplever at deres utdanningsforløp ikke har hatt særlig fokus på denne elevgruppen, og at det også er en ringvirkning på manglende interesse og fokus. Et annet funn er at begrepsdiskursen som eksisterer rundt denne elevgruppen skaper forvirring blant lærere. En slik forvirring kan fort medføre problemer med å trekke kunnskaper om elevgruppen inn i norsk lærerutdanning og kunnskapsbasen for undervisning. Vi har også drøftet argumentet om at evnerike elever "klarer seg selv". | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/13784 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | Tilpasset opplæring | en_US |
dc.subject | Observasjon | en_US |
dc.subject | Evnerike elever | en_US |
dc.subject | Identifikasjon | en_US |
dc.subject | Høytpresterende elever | en_US |
dc.subject | Elever med stort læringspotensial | en_US |
dc.subject | Høy begavelse | en_US |
dc.subject | Skoleflinke elever | en_US |
dc.subject | De "klarer seg selv" | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.title | "Det var bare stjerner overalt". En studie om bruk av observasjon for å identifisere evnerike elever og tilpasset opplæring | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |