Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJakhelln, Rachel
dc.contributor.authorJohnsen, June Eliseussen
dc.contributor.authorJohnsen, Annie
dc.date.accessioned2018-09-14T08:21:58Z
dc.date.available2018-09-14T08:21:58Z
dc.date.issued2018-05-14
dc.description.abstractMålsetningen med denne masteravhandlingen er å få innsikt i hvordan lærere ser på det å skulle identifisere evnerike elever ved bruk av observasjon og hvordan de opplever å skulle tilpasse opplæringen til denne elevgruppen. Forskningsdesignet i studiet er fenomenologisk, fordi vi er opptatt av informantens opplevelser. Vi har anvendt et kvalitativt forskningsintervju som datainnsamlingsmetode, hvor utvalget består av tre lærere i grunnskolen. Datamaterialet ble analysert gjennom en personsentrert analytisk tilnærming. Ett sentralt funn fra studien er at det eksisterer en kunnskapsmangel hos lærere i grunnskolen rundt denne elevgruppen. En ringvirkning av denne kunnskapsmangelen er at evnerike elever som oftest ikke blir identifisert og dermed ikke får et opplæringstilbud som er tilpasset deres læreforutsetninger. Informantene opplever at deres utdanningsforløp ikke har hatt særlig fokus på denne elevgruppen, og at det også er en ringvirkning på manglende interesse og fokus. Et annet funn er at begrepsdiskursen som eksisterer rundt denne elevgruppen skaper forvirring blant lærere. En slik forvirring kan fort medføre problemer med å trekke kunnskaper om elevgruppen inn i norsk lærerutdanning og kunnskapsbasen for undervisning. Vi har også drøftet argumentet om at evnerike elever "klarer seg selv".en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13784
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectTilpasset opplæringen_US
dc.subjectObservasjonen_US
dc.subjectEvnerike eleveren_US
dc.subjectIdentifikasjonen_US
dc.subjectHøytpresterende eleveren_US
dc.subjectElever med stort læringspotensialen_US
dc.subjectHøy begavelseen_US
dc.subjectSkoleflinke eleveren_US
dc.subjectDe "klarer seg selv"en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.title"Det var bare stjerner overalt". En studie om bruk av observasjon for å identifisere evnerike elever og tilpasset opplæringen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)