Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSlettbakk, Åse
dc.contributor.authorJøraholmen, Sara Sofia
dc.date.accessioned2018-09-14T08:23:54Z
dc.date.available2018-09-14T08:23:54Z
dc.date.issued2018-05-15
dc.description.abstractJeg ønsket å studere hvilken betydning relasjoner har for læring i skolen. Denne studien er basert på en kvalitativ tilnærming med forskningsspørsmål: hvorfor er arbeidet med relasjoner i skolen viktig for læring, og hvordan kan lærere arbeide med å utvikle gode relasjoner? Prosjektet ble gjennomført på to ulike skoler hvor jeg observerte, og gjennomførte et fokusgruppeintervju og et individuelt. Empiri fra intervjuene utgjør mesteparten av funnene, og vil dermed bli størst vektlagt i oppgaven. Funnene viser at relasjoner har avgjørende betydning for elevenes læring og trivsel i skolen. Uten gode relasjoner til hverken lærere eller medelever, vil ikke elevene kunne lære. Lærerne legger også til rette for relasjonsarbeid både ved å vise tillit, anerkjennelse, interesse, ha fokus på det positive, og ikke minst rose og bruke navn. De benytter også ulike metoder i undervisning som blant annet vennegrupper, læringsvenner, lek og rollespill eller gjennom andre aktiviteter sånn som å ta med seg elevene på tur. Dette vil gjerne styrke klassemiljøet, som igjen kan føre til et bedre læringsmiljø. Relasjoner lærerne har til foreldre/foresatte vil også spille en stor og avgjørende rolle for elevenes læring, utvikling og trivsel.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13785
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectRelasjonskompetanseen_US
dc.subjectLæringsmiljøen_US
dc.subjectKlasseledelseen_US
dc.subjectSkole-hjemen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.titleRelasjoners betydning for læring i skolenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)