dc.contributor.advisor | Andreassen, Svein-Erik | |
dc.contributor.author | Nordahl, Ingrid Solhaug | |
dc.date.accessioned | 2018-09-14T08:27:45Z | |
dc.date.available | 2018-09-14T08:27:45Z | |
dc.date.issued | 2018-05-15 | |
dc.description.abstract | I denne avhandlingen skal jeg studere samsvaret mellom kompetansemål i LK06 og nasjonale-/internasjonale prøver. Studien har en hermeneutisk tilnærming hvor jeg benytter et ateoretisk fortolkende casestudie til å først analysere og dele opp læreplanmål, for så å plassere oppgavene innenfor de delmålene de dekker. Jeg har redegjort for begrepet læreplan og plassert LK06, samt presentert teori om Kunnskapsløftet, grunnleggende ferdigheter i regning og nasjonale prøver i regning. Dette fordi nasjonale prøver i regning er utviklet med utgangspunkt i grunnleggende ferdigheter i regning, som igjen er en del av Kunnskapsløftet. Jeg har også redegjort for nasjonale prøver som en del av kvalitetsvurderingen i norsk skole.
Som metode har jeg benyttet tekstanalyse, både som metode for datainnsamling og som analysemetode. Jeg har gjort rede for utvalget i studien, diskutert reliabilitet og validitet, samt forskningsetiske betraktninger.
I analysen har jeg sett på tre forskjellige sett med frigitte oppgaver; TIMSS 2015, og nasjonale prøver 2016 og 2017. Jeg fant sporadisk, men ikke tilfredsstillende samsvar i alle tre settene, og større samsvar i TIMSS enn i nasjonale prøver. I tillegg til å se på samsvaret, har jeg også diskutert analysemetoden jeg har utviklet. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/13786 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | læreplan | en_US |
dc.subject | Kunnskapsløftet | en_US |
dc.subject | TIMSS | en_US |
dc.subject | LK06 | en_US |
dc.subject | nasjonale prøver | en_US |
dc.subject | matematikk | en_US |
dc.subject | kompetanse | en_US |
dc.subject | kompetansemål | en_US |
dc.subject | læreplananalyse | en_US |
dc.subject | kunnskap | en_US |
dc.subject | ferdighet | en_US |
dc.subject | geometri | en_US |
dc.subject | måling | en_US |
dc.subject | L97 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.title | Nasjonale prøver og TIMSS som læreplan? En komparativ og temasentrert studie av LK06, TIMSS og nasjonale prøver | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |