Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDrageset, Ove Gunnar
dc.contributor.advisorFriestad Pedersen, Ida
dc.contributor.authorOttesen, Håkon
dc.contributor.authorFigenschau Pedersen, Ådne
dc.date.accessioned2018-09-14T09:04:03Z
dc.date.available2018-09-14T09:04:03Z
dc.date.issued2018-05-14
dc.description.abstractDenne masteroppgaven i matematikkdidaktikk er en kvalitativ casestudie som undersøker følgende forskningsspørsmål: «Hvilke grep gjør to engasjerte lærere på mellomtrinnet knyttet til de matematiske samtalene i klasserommet, og hvordan styrker grepene samtalene?». Studien retter fokus mot tre undersøkelsesfaktorer som ble oppdaget i datainnsamlingen: 1) oppgaver, 2) samtalegrep og 3) undervisningsorganisering og samtalestruktur. Faktorene analyseres og diskuteres hver for seg, før vi til slutt drøfter hvordan de sammen styrker de matematiske samtalene. Et viktig formål med prosjektet er at praksisen vi beskriver kan danne grunnlag for naturalistisk generalisering som andre kan dra nytte av. Studien er relevant for andre matematikklærere som ønsker å utvikle egen praksis, men resultatene kan også være nyttige for lærerutdanningen, for å avgjøre i hvilken grad fokus bør rettes mot læreres kunnskap om matematiske samtaler. Studiens funn viser at lærerne foretar flere grep knyttet til hver undersøkelsesfaktor. Valg av åpne og kognitivt utfordrende oppgaver gjør at oppgavene kan løses på flere måter, og bidrar til at elevene har noe å samtale om. Lærerne organiserer undervisningen slik at elevene kan utforske oppgavene lenge i læringspar, noe som gir dem mulighet til å utvikle solide forklaringer til helklassediskusjonen. Lærerne overvåker og veileder elevene ved å bruke samtalegrep som gir innsikt i elevenes matematiske tenkning, fremgangsmåter, svar og forklaringer. Lærerne kobler elevenes ulike løsningsstrategier og svar til hverandre, og til viktige matematiske ideer. Grep innenfor de tre undersøkelsesfaktorene bidrar sammen til at samtalene fokuseres rundt elevenes egne matematiske tanker, ideer, strategier og forklaringer.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13790
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410en_US
dc.subjectVDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectMatematiske samtaleren_US
dc.subjectUtfordrende oppgaveren_US
dc.subjectUtforskende matematikken_US
dc.subjectSamtalegrepen_US
dc.subjectProduktive matematiske samtaleren_US
dc.titleStyrking av matematiske samtaler. En kvalitativ studie av hvilke grep to engasjerte matematikklærere tar for å styrke de matematiske samtalene i klasserommeten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)