Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaavold, Per Øystein
dc.contributor.authorStrand, Kristoffer
dc.contributor.authorHeimstad, Carina Aurelie
dc.date.accessioned2018-09-14T09:06:33Z
dc.date.available2018-09-14T09:06:33Z
dc.date.issued2018-05-14
dc.description.abstractI denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk undersøker vi de kognitive utfordringene i oppgavene i to norske lærebokserier for ungdomsskolen. Norske matematikklærere benytter seg i stor grad av læreboka i undervisningen (Mullis, Martin, Foy & Arora, 2012), samt at en rekke studier hevder at det er læreboka og oppgavene i dem som i stor grad legger til rette for hva elevene lærer seg (Fan, Miao & Zhu, 2013; Hiebert m.fl., 1997; Hiebert & Wearne, 1997; Pepin & Haggarty, 2007; Robitaille & Travers, 1992). På bakgrunn av dette ønsker vi å undersøke denne problemstillingen: I hvilken grad får elevene kognitive utfordringer gjennom oppgavene som gis i de to mest brukte lærebøkene på ungdomskolen i Norge? 1. Hvilken grad av kognitive nivåkrav krever oppgavene? 2. Hvilke typer svar krever oppgavene? For å svare på denne problemstillingen har vi gjennomført en mixed methods studie. Analysen er delt inn i en horisontal del og en vertikal del. Den horisontale analysen har gitt oss oversikt over bakgrunnsinformasjonen og en generell oversikt over læreverkene vi har benyttet oss av. Denne analysen har blant annet gitt oss grunnlaget for å dele oppgavene inn i ulike tema. Den vertikale analysen gikk mer i dybden. Her benyttet vi oss av to ulike tilnærminger, en kvantitativ og en kvalitativ del. I den kvantitative analysen kodet vi oppgaver i forhold til vårt konseptuelle rammeverk. I tillegg gjennomførte vi en kvalitativ tilleggsanalyse av et utvalg av lærebøkenes grubleoppgaver. Den kvantitative analysen av oppgavene har hovedtyngden i denne masteroppgaven, mens hensikten med den kvalitative tilleggsanalysen var å ytterligere belyse elementer som vårt konseptuelle rammeverk ikke fanget opp. Funnene våre viser at oppgavene i begge lærebokseriene i stor grad er lavere kognitivt krevende. Særlig Faktor, men også Maximum gir elevene få muligheter til å møte på kognitivt utfordrende oppgaver. Oppgaver med lavere kognitive nivåkrav gir elevene minimal mulighet for å møte på kognitive utfordringer som igjen fører til svakere utvikling av matematisk kompetanse. Flesteparten av oppgavene vi har kategorisert krever kun at elevene gir et svar, i stedet for en forklaring eller en begrunnelse. I og med at en så stor andel av oppgavene kun krever et svar mener vi dette begrenser de kognitive utfordringene i oppgavene.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13791
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectMatematikkdidaktikken_US
dc.subjectKognitive utfordringeren_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectLærebokanalyseen_US
dc.subjectMixed methodsen_US
dc.subjectUngdomstrinneten_US
dc.subjectkognitive nivåkraven_US
dc.subjecttype of responseen_US
dc.subjecttask analysis guideen_US
dc.subjectoppgaveren_US
dc.subjecttextbooken_US
dc.subjectkilpatricken_US
dc.subjectSteinen_US
dc.subjectSmithen_US
dc.subjectmatematisk kompetanseen_US
dc.subjectmatematisk forståelseen_US
dc.titleKognitive utfordringer i to norske lærebokserier fra ungdomsskolen – en mixed methods studieen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)