dc.contributor.advisor | Bartnæs, Morten | |
dc.contributor.author | Nordeide, Ida Marie | |
dc.date.accessioned | 2018-09-14T09:12:40Z | |
dc.date.available | 2018-09-14T09:12:40Z | |
dc.date.issued | 2018-05-15 | |
dc.description.abstract | Problemstilling
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie om lesing som en strategisk ferdighet som undersøker elever i ungdomsskolens forhold til og bruk av lesestrategier. Problemstillingen er Hvordan vurderer elever i ungdomsskolen bruk og nytte av lesestrategier i møte med tekst i skolen?
Problemstillingen utdypes med forskningsspørsmålene
- Hva skal til for at elevene opplever bruk av lesestrategier som hensiktsmessig for egen læring?
- Hvilke strategier kan bidra til å utvikle strategiske lesere?
- Hvordan kan lesestrategier bli en integrert del av leseprosessen?
Metode
Undersøkelsen baserer seg på kvalitative intervju av til sammen 6 elever ved to ulike skoler.
Resultater
For at elevene skal oppleve bruk av lesestrategier som nyttig for egen læring er det viktig at de er tilpasset både formålet for leseaktiviteten, og tilpasset hver enkelt elevs foretrukne måte å lese på. For å utvikle strategiske lesere er det viktig å fokusere på strategier som bidrar til aktiv bearbeiding av tekst, gjennom å reflektere, vurdere og evaluere både tekstens innhold og egen læringsprosess. Ved å bevisst dele lesingen inn i ulike faser kan lesestrategier bli en integrert del av leseprosessen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/13793 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3904 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018 | en_US |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Nordic languages: 018 | en_US |
dc.subject | Ungdomsskole | en_US |
dc.subject | Lesestrategier | en_US |
dc.subject | Norskdidaktikk | en_US |
dc.subject | Leseforståelse | en_US |
dc.subject | Lesekompetanse | en_US |
dc.subject | Literacy | en_US |
dc.subject | Strategiundervisning | en_US |
dc.subject | Strategisk lesing | en_US |
dc.title | Et utvalg ungdomsskoleelevers bruk av lesestrategier. Hvordan vurderer elever i ungdomsskolen bruk og nytteverdi av lesestrategier i møte med tekst? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |