Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBartnæs, Morten
dc.contributor.authorNordeide, Ida Marie
dc.date.accessioned2018-09-14T09:12:40Z
dc.date.available2018-09-14T09:12:40Z
dc.date.issued2018-05-15
dc.description.abstractProblemstilling Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie om lesing som en strategisk ferdighet som undersøker elever i ungdomsskolens forhold til og bruk av lesestrategier. Problemstillingen er Hvordan vurderer elever i ungdomsskolen bruk og nytte av lesestrategier i møte med tekst i skolen? Problemstillingen utdypes med forskningsspørsmålene - Hva skal til for at elevene opplever bruk av lesestrategier som hensiktsmessig for egen læring? - Hvilke strategier kan bidra til å utvikle strategiske lesere? - Hvordan kan lesestrategier bli en integrert del av leseprosessen? Metode Undersøkelsen baserer seg på kvalitative intervju av til sammen 6 elever ved to ulike skoler. Resultater For at elevene skal oppleve bruk av lesestrategier som nyttig for egen læring er det viktig at de er tilpasset både formålet for leseaktiviteten, og tilpasset hver enkelt elevs foretrukne måte å lese på. For å utvikle strategiske lesere er det viktig å fokusere på strategier som bidrar til aktiv bearbeiding av tekst, gjennom å reflektere, vurdere og evaluere både tekstens innhold og egen læringsprosess. Ved å bevisst dele lesingen inn i ulike faser kan lesestrategier bli en integrert del av leseprosessen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13793
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3904
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Nordic languages: 018en_US
dc.subjectUngdomsskoleen_US
dc.subjectLesestrategieren_US
dc.subjectNorskdidaktikken_US
dc.subjectLeseforståelseen_US
dc.subjectLesekompetanseen_US
dc.subjectLiteracyen_US
dc.subjectStrategiundervisningen_US
dc.subjectStrategisk lesingen_US
dc.titleEt utvalg ungdomsskoleelevers bruk av lesestrategier. Hvordan vurderer elever i ungdomsskolen bruk og nytteverdi av lesestrategier i møte med tekst?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)