En kvalitativ studie av elevers misoppfatninger i forbindelse med algebraoppgaver fra TIMSS
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/13795Dato
2018-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Norske elevers prestasjoner på den internasjonale matematikktesten TIMSS, viser at emneområdet algebra er noe elevene her til lands har problemer med. De andre emneområdene som testes i TIMSS er geometri, tallregning og statistikk. I disse områdene har norske elever prestert bedre de siste årene, sammenlignet med tidligere år. Hva er grunnen til at nettopp algebra er en utfordring?
Problemstillingen for denne oppgaven er dermed: Hvilke misoppfatninger har norske 9. trinns elever i emnet algebra som gjør at de skårer lavt på TIMSS 2015?
I gjennomføringen av denne kvalitative studien er det avholdt individuelle intervju basert på oppgaver fra emneområdet algebra i TIMSS 2015. Disse oppgavene er blitt valgt på bakgrunn av norske elevers lave prestasjoner. Vi har gjennomført intervjuene med fem elever fra en skole i Tromsø. På tross av et relativt lite utvalg elever avdekkes det flere ulike misoppfatninger knyttet til algebraoppgavene fra TIMSS 2015.
Gjennom analysen av våre funn, fremkommer det klare indikatorer på at elevene er avhengige av faste fremgangsmåter og regler for å kunne regne utvalgte algebraoppgaver fra TIMSS 2015.
Funnene er sett i sammenheng med Kierans GTG-modell, ulike typer forståelse og misoppfatninger. Hovedtyngden av våre funn havner under kategoriene misoppfatninger variabler og avkodingsproblemer hos elevene. Det er også problemer knyttet opp mot oppgavens utforming, aritmetiske regnefeil og begrepsforståelse. Misoppfatninger og avkodingsproblemene til elevene kan knyttes direkte opp mot elevenes forståelse.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2018 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: