Holdninger og verdier i samfunnsfaget. En kvalitativ undersøkelse av samfunnsfagslæreres forståelse av didaktisk arbeid av holdninger og verdier
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/13801Dato
2018-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Temaet for dette forskningsprosjektet var holdninger og verdier i skolen og i samfunnsfaget. Formålet var å studere styringsdokumenter for å se på hvilke holdninger og verdier myndighetene mener skolen og samfunnsfaget skal fremme, samt å kartlegge et utvalg av samfunnsfagslæreres forståelse av holdninger og verdier i samfunnsfaget. Vi benyttet oss av kvalitativt intervju som metode på seks samfunnsfagslærere på ungdomsskoler i Troms.
Problemstillingen vi formulerte for denne masteravhandlingen var: "Hvilke holdninger og verdier skal fremmes i skolen, og hvilken rolle har samfunnsfaget i dette arbeidet?" Verdigrunnlaget for opplæringen tar for seg en rekke holdninger og verdier som skolen skal fremme. Spesielt så vi at demokrati og demokratiske verdier var i fokus. Samfunnsfagets formål og kompetansemål hadde mange likhetstrekk med verdigrunnlaget. Informantene anså rollen til samfunnsfaget som viktig begrunnet temaene som tas opp i faget.
For å spisse inn forskningen lagde vi to underspørsmål. Den første var: "Hvordan arbeider samfunnsfagslærere didaktisk med holdninger og verdier?" Resultatet fra studiet var at vårt utvalg av informanter bruker ulike metoder i arbeidet med holdninger og verdier. Diskusjon og dialog i undervisning var den metoden som ble omtalt mest, og ansett som effektiv i holdningsdannende arbeid.
Det andre underspørsmålet var: “Hvilke erfaringer har samfunnsfagslærere i arbeidet med fordommer og rasisme?” Informantene mente det var flere utfordringer i arbeidet med fordommer og rasisme. Blant annet har elevene med seg holdninger og verdier inn i skolen, noe som kan være vanskelig å håndtere. Lærerens rolle ble trukket frem som sentral, da mange hadde en oppfattelse av læreren som forbilde. Informantene mente kunnskap er veien til å motarbeide rasisme og kritisk tenkning ble ansett som avgjørende i arbeidet.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2018 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: