Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAndresen, Mette Susanne
dc.contributor.authorSøderholm, Kathrine Iselin
dc.contributor.authorHanssen, Marie
dc.date.accessioned2018-09-14T13:16:57Z
dc.date.available2018-09-14T13:16:57Z
dc.date.issued2018-05-15
dc.description.abstractKommunikasjon og samhandling mellom lærer-elev og elev-elev i helklassesituasjoner, blir innenfor litteraturen sett som sentral for elevenes læring. Ulike forskere i det matematikkdidaktiske forskningsfeltet har beskrevet hva matematiske helklassekommunikasjoner bør inneholde, for å utvikle matematisk kompetanse hos elevene. Hensikten med denne forskningsstudien er å undersøke hva som påvirker matematiske kommunikasjoner i klasserommet mellom læreren og elevene, med fokus på ulike normer og handlinger utført læreren. Dette grunnet viktigheten kommunikasjon har for læring, samt manglende forskningslitteratur på området. Forskningen har en kvalitativ tilnærming, der en eksplorativ spørreundersøkelse ble gjennomført etterfulgt av en teoretisk fortolkende casestudie. Forskningsspørsmålene og forskningsfokuset i casestudien ble innsnevret gjennom en spørreundersøkelse, gitt til lærere i forskjellige grunnskoler. Datamaterialet fra casestudien, som baserte seg på observasjon, videoopptak og intervju av en ungdomsskolelærers praktisering av matematiske helklassekommunikasjoner, var utgangspunktet for å besvare forskningsspørsmålene. Med bakgrunn av våre analyser i forhold til casestudiens datamateriale, fant vi sammenhenger mellom klassens normer og lærerens handlinger tilknyttet helklassekommunikasjoner, både i seg selv og på tvers av hverandre. Normene og lærerens handlinger påvirker hva som kommuniseres mellom læreren og elevene i matematiske helklassekommunikasjoner. Videre har det, etter våre tolkninger, innvirkninger på innholdet, elevaktiviteten og hvilken matematiske kompetanse elevene kan utvikle i kommunikasjonene.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13802
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectMatematikken_US
dc.subjectHelklassekommunikasjonen_US
dc.subjectKommunikasjonen_US
dc.subjectSamhandlingen_US
dc.subjectLæringen_US
dc.subjectInteraksjonen_US
dc.subjectSamtalegrepen_US
dc.subjectSpørsmålsformuleringen_US
dc.subjectElevbidragen_US
dc.subjectLærerens kunnskapen_US
dc.subjectKlasseledelseen_US
dc.subjectNormeren_US
dc.subjectSosiale normeren_US
dc.subjectSosiomatematiske normeren_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleRike, matematiske helklassekommunikasjoner. En kvalitativ forskningsstudie av lærerens og normers betydning for matematiske helklassekommunikasjoner, hvor læring, samhandling og deltakelse vektleggesen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)