dc.contributor.advisor | Andresen, Mette Susanne | |
dc.contributor.author | Søderholm, Kathrine Iselin | |
dc.contributor.author | Hanssen, Marie | |
dc.date.accessioned | 2018-09-14T13:16:57Z | |
dc.date.available | 2018-09-14T13:16:57Z | |
dc.date.issued | 2018-05-15 | |
dc.description.abstract | Kommunikasjon og samhandling mellom lærer-elev og elev-elev i helklassesituasjoner, blir innenfor litteraturen sett som sentral for elevenes læring. Ulike forskere i det matematikkdidaktiske forskningsfeltet har beskrevet hva matematiske helklassekommunikasjoner bør inneholde, for å utvikle matematisk kompetanse hos elevene. Hensikten med denne forskningsstudien er å undersøke hva som påvirker matematiske kommunikasjoner i klasserommet mellom læreren og elevene, med fokus på ulike normer og handlinger utført læreren. Dette grunnet viktigheten kommunikasjon har for læring, samt manglende forskningslitteratur på området.
Forskningen har en kvalitativ tilnærming, der en eksplorativ spørreundersøkelse ble gjennomført etterfulgt av en teoretisk fortolkende casestudie. Forskningsspørsmålene og forskningsfokuset i casestudien ble innsnevret gjennom en spørreundersøkelse, gitt til lærere i forskjellige grunnskoler. Datamaterialet fra casestudien, som baserte seg på observasjon, videoopptak og intervju av en ungdomsskolelærers praktisering av matematiske helklassekommunikasjoner, var utgangspunktet for å besvare forskningsspørsmålene.
Med bakgrunn av våre analyser i forhold til casestudiens datamateriale, fant vi sammenhenger mellom klassens normer og lærerens handlinger tilknyttet helklassekommunikasjoner, både i seg selv og på tvers av hverandre. Normene og lærerens handlinger påvirker hva som kommuniseres mellom læreren og elevene i matematiske helklassekommunikasjoner. Videre har det, etter våre tolkninger, innvirkninger på innholdet, elevaktiviteten og hvilken matematiske kompetanse elevene kan utvikle i kommunikasjonene. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/13802 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3903 | |
dc.subject | Matematikk | en_US |
dc.subject | Helklassekommunikasjon | en_US |
dc.subject | Kommunikasjon | en_US |
dc.subject | Samhandling | en_US |
dc.subject | Læring | en_US |
dc.subject | Interaksjon | en_US |
dc.subject | Samtalegrep | en_US |
dc.subject | Spørsmålsformulering | en_US |
dc.subject | Elevbidrag | en_US |
dc.subject | Lærerens kunnskap | en_US |
dc.subject | Klasseledelse | en_US |
dc.subject | Normer | en_US |
dc.subject | Sosiale normer | en_US |
dc.subject | Sosiomatematiske normer | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.title | Rike, matematiske helklassekommunikasjoner. En kvalitativ forskningsstudie av lærerens og normers betydning for matematiske helklassekommunikasjoner, hvor læring, samhandling og deltakelse vektlegges | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |