dc.contributor.advisor | Olsen, Mirjam Harkestad | |
dc.contributor.author | Håkenrud, Elisabeth | |
dc.date.accessioned | 2018-09-19T13:21:08Z | |
dc.date.available | 2018-09-19T13:21:08Z | |
dc.date.issued | 2018-05-14 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven er en kvantitativ studie av elevers rapportering om sosial tilhørighet før og etter en intervensjon. Teorigrunnlaget tar utgangspunkt i det salutogene perspektiv; hvordan skape begripelighet, håndterbarhet og menigsfullhet i livet (Antonovsky, 2012). Dette samsvarer med skolens oppgåve; å ruste elevene for møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre. Haugen (2008) skisserer hvordan skolen kan være en beskyttelsesfaktor. Sosial tilhørighet er en opplevd følelse som eleven eier. Læreren kan legge tilrette for sosial tilhørighet i læringsmiljøet. Elevene som rapporterer har vært deltagere i et prosjekt som har som mål å forbedre det psykososiale læringsmiljøet. I klassene som deltok i prosjektet, er det flere elever med ulike nevrobiologiske vansker. For disse elevene er det viktig å være i et godt psykososialt miljø som inkluderer og aksepterer hverandre slik de er. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/13839 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3901F | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en_US |
dc.title | Jeg hører til i klassen. Sosial tilhørighet i et salutogent perspektiv. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |