Show simple item record

dc.contributor.advisorRønbeck, Ann Elise
dc.contributor.authorJohansen, Elisabeth
dc.date.accessioned2018-09-19T13:28:15Z
dc.date.available2018-09-19T13:28:15Z
dc.date.issued2018-05-15
dc.description.abstractTemaet for studien er lærer-elevrelasjoner i arbeidet for et inkluderende læringsmiljø. Studien består av fire intervju av lærere på fire forskjellige videregående skoler. Oppgavens problemstilling er som følger: Hvordan forstår og arbeider lærere med elevrelasjoner for å fremme et inkluderende læringsmiljø? Undersøkelsen viser at alle fire lærerne jobber med elevrelasjoner for å fremme et inkluderende læringsmiljø. Lærerne i undersøkelsen opplever en del utfordringer i sitt yrke. Lærernes faglige kompetanse og deres relasjonskompetanse danner lærernes helhetlige yrkeskompetanse. Dette kommer tydelig fram i denne undersøkelsen. Denne undersøkelsen synes å vise at lærere aldri vil bli ferdig med å jobbe med å bygge relasjoner for å oppnå et inkluderende læringsmiljø. Det vil alltid komme nye elever, nye situasjoner og relasjoner som vil påvirke læringsmiljøet. Dette må lærere ta hensyn til og tilpasse seg etter. Lærerne uttrykte at organiseringen av skolen kunne være hemmende for relasjonsbygging og utvikling av et inkluderende læringsmiljø. De savnet bedre tilrettelegging og verktøy for bedre å kunne tilrettelegge for et inkluderende læringsmiljø. Det viste seg at lærerne hadde ulikt fokus på arbeidet med et inkluderende læringsmiljø. Forskingen viser at lærerne jobbet på ulike måter for å styrke inkluderingen i klassene. Eksempler på dette er dialoger, nærhet, kreativitet og mestring.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13841
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901F
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.titleLærer-elevrelasjoner i arbeidet for et inkluderende læringsmiljø. Hvordan forstår og arbeider lærere med elevrelasjoner for å fremme et inkluderende læringsmiljø?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)