dc.contributor.author | Langørgen, Ketil | |
dc.contributor.author | Smith, Kari | |
dc.date.accessioned | 2018-10-01T14:24:33Z | |
dc.date.available | 2018-10-01T14:24:33Z | |
dc.date.issued | 2018-09-20 | |
dc.description.abstract | <ul>
<li>Denne mixed methods-studien bygger på datamateriale fra en nasjonal spørreundersøkelse med 220 respondenter om ulike aspekter ved det å være nyansatt i lærerutdanningen i Norge. Artikkelen viser at nye lærerutdannere i liten grad har opplevd støtte og oppfølging i de første årene i jobben. Videre drøfter artikkelen hvilke aspekter nye lærerutdannere selv foreslår av støtte og oppfølging av nye lærerutdannere i Norge. I tillegg viser studien at det i lærerutdanningen ligger et udekket og uavklart behov for en målrettet strategi for induksjon for nye lærerutdannere og at denne bør tuftes på det mangfold av karriereveier som nye lærerutdannere representerer.</li></ul> | en_US |
dc.description.abstract | <ul>
<li>This mixed methods study draws on data from a national survey with 220 respondents on various subjects of becoming a novice teacher educator in Norway. The article shows that new teacher educators have rarely experienced support and follow-up during the first years in the job. The article also discusses what aspects new teacher educators themselves propose as support and follow-up of beginning teacher educators in Norway. The main findings of the study show that there is a need for a targeted strategy for new teacher educators’ professional induction, and also support and follow-up based on the diversity of trajectories new teacher educators represent.</li></ul> | en_US |
dc.description | The following article: Langørgen, K, & Smith K. (2018). Støtte og utvikling i jobben som ny lærerutdanner i Norge. <i>UNIPED</i>, 41(03), 361-377. 10.18261/issn.1893-8981-2018-03-14, was first published in <i>UNIPED</i>. Source at <a href=https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2018-03-14> https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2018-03-14</a>. | en_US |
dc.identifier.citation | Langørgen, K, & Smith K. (2018). Støtte og utvikling i jobben som ny lærerutdanner i Norge. UNIPED, 41(03), 361-377. 10.18261/issn.1893-8981-2018-03-14 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 1615353 | |
dc.identifier.doi | 10.18261/issn.1893-8981-2018-03-14 | |
dc.identifier.issn | 1893-8981 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/13889 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetsforlaget (Scandinavian University Press) | en_US |
dc.relation.journal | UNIPED | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | teacher education | en_US |
dc.subject | career pathways | en_US |
dc.subject | induction | en_US |
dc.subject | professional support | en_US |
dc.subject | lærerutdanning | en_US |
dc.subject | karriereveier | en_US |
dc.subject | induksjon | en_US |
dc.subject | støtte og oppfølging | en_US |
dc.title | Støtte og utvikling i jobben som ny lærerutdanner i Norge | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |