Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLangørgen, Ketil
dc.contributor.authorSmith, Kari
dc.date.accessioned2018-10-01T14:24:33Z
dc.date.available2018-10-01T14:24:33Z
dc.date.issued2018-09-20
dc.description.abstract<ul> <li>Denne mixed methods-studien bygger på datamateriale fra en nasjonal spørreundersøkelse med 220 respondenter om ulike aspekter ved det å være nyansatt i lærerutdanningen i Norge. Artikkelen viser at nye lærerutdannere i liten grad har opplevd støtte og oppfølging i de første årene i jobben. Videre drøfter artikkelen hvilke aspekter nye lærerutdannere selv foreslår av støtte og oppfølging av nye lærerutdannere i Norge. I tillegg viser studien at det i lærerutdanningen ligger et udekket og uavklart behov for en målrettet strategi for induksjon for nye lærerutdannere og at denne bør tuftes på det mangfold av karriereveier som nye lærerutdannere representerer.</li></ul>en_US
dc.description.abstract<ul> <li>This mixed methods study draws on data from a national survey with 220 respondents on various subjects of becoming a novice teacher educator in Norway. The article shows that new teacher educators have rarely experienced support and follow-up during the first years in the job. The article also discusses what aspects new teacher educators themselves propose as support and follow-up of beginning teacher educators in Norway. The main findings of the study show that there is a need for a targeted strategy for new teacher educators’ professional induction, and also support and follow-up based on the diversity of trajectories new teacher educators represent.</li></ul>en_US
dc.descriptionThe following article: Langørgen, K, & Smith K. (2018). Støtte og utvikling i jobben som ny lærerutdanner i Norge. <i>UNIPED</i>, 41(03), 361-377. 10.18261/issn.1893-8981-2018-03-14, was first published in <i>UNIPED</i>. Source at <a href=https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2018-03-14> https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2018-03-14</a>.en_US
dc.identifier.citationLangørgen, K, & Smith K. (2018). Støtte og utvikling i jobben som ny lærerutdanner i Norge. UNIPED, 41(03), 361-377. 10.18261/issn.1893-8981-2018-03-14en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1615353
dc.identifier.doi10.18261/issn.1893-8981-2018-03-14
dc.identifier.issn1893-8981
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13889
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlaget (Scandinavian University Press)en_US
dc.relation.journalUNIPED
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectteacher educationen_US
dc.subjectcareer pathwaysen_US
dc.subjectinductionen_US
dc.subjectprofessional supporten_US
dc.subjectlærerutdanningen_US
dc.subjectkarriereveieren_US
dc.subjectinduksjonen_US
dc.subjectstøtte og oppfølgingen_US
dc.titleStøtte og utvikling i jobben som ny lærerutdanner i Norgeen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel