ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraaknorsk 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administrasjon/UB
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Det helsevitenskapelige fakultet
  • Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, Nord - psykisk helse og barnevern (RKBU Nord)
  • Artikler, rapporter og annet (RKBU Nord)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Det helsevitenskapelige fakultet
  • Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, Nord - psykisk helse og barnevern (RKBU Nord)
  • Artikler, rapporter og annet (RKBU Nord)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Støtte og utvikling i jobben som ny lærerutdanner i Norge

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/13889
DOI
https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2018-03-14
Thumbnail
Åpne
article.pdf (1.471Mb)
Publisher's version (PDF)
Dato
2018-09-20
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Forfatter
Langørgen, Ketil; Smith, Kari
Sammendrag
  • Denne mixed methods-studien bygger på datamateriale fra en nasjonal spørreundersøkelse med 220 respondenter om ulike aspekter ved det å være nyansatt i lærerutdanningen i Norge. Artikkelen viser at nye lærerutdannere i liten grad har opplevd støtte og oppfølging i de første årene i jobben. Videre drøfter artikkelen hvilke aspekter nye lærerutdannere selv foreslår av støtte og oppfølging av nye lærerutdannere i Norge. I tillegg viser studien at det i lærerutdanningen ligger et udekket og uavklart behov for en målrettet strategi for induksjon for nye lærerutdannere og at denne bør tuftes på det mangfold av karriereveier som nye lærerutdannere representerer.
 
  • This mixed methods study draws on data from a national survey with 220 respondents on various subjects of becoming a novice teacher educator in Norway. The article shows that new teacher educators have rarely experienced support and follow-up during the first years in the job. The article also discusses what aspects new teacher educators themselves propose as support and follow-up of beginning teacher educators in Norway. The main findings of the study show that there is a need for a targeted strategy for new teacher educators’ professional induction, and also support and follow-up based on the diversity of trajectories new teacher educators represent.
 
Beskrivelse
The following article: Langørgen, K, & Smith K. (2018). Støtte og utvikling i jobben som ny lærerutdanner i Norge. UNIPED, 41(03), 361-377. 10.18261/issn.1893-8981-2018-03-14, was first published in UNIPED. Source at https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2018-03-14.
Forlag
Universitetsforlaget (Scandinavian University Press)
Sitering
Langørgen, K, & Smith K. (2018). Støtte og utvikling i jobben som ny lærerutdanner i Norge. UNIPED, 41(03), 361-377. 10.18261/issn.1893-8981-2018-03-14
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler, rapporter og annet (RKBU Nord) [312]

Bla

Bla i hele MuninEnheter og samlingerForfatterlisteTittelDatoBla i denne samlingenForfatterlisteTittelDato
Logg inn

Statistikk

Antall visninger
UiT

Munin bygger på DSpace

UiT Norges Arktiske Universitet
Universitetsbiblioteket
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Tilgjengelighetserklæring