Delingsøkonomiens effekt på tradisjonell næring. En empirisk analyse av Airbnbs innvirkning på prisen i hotellmarkedet
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/13925Dato
2018-05-31Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Pedersen, KineSammendrag
Fremveksten av digitale plattformer som legger til rette for transaksjoner mellom privatpersoner er i ferd med å endre økonomien i store deler av verden. Den økte konkurransen har skapt et større og mer variert tilbud for forbrukerne. Til tross for et beskjedent omfang av delingsøkonomi i Norge, vokser den nye økonomien raskt, spesielt innenfor overnattingssektoren.
Airbnb, en delingsplattform som legger til rette for korttidsutleie av egen bolig eller rom, har på kort tid vokst seg til å bli en av verdens største tilbydere av privatovernatting. Denne delingsaktøren er utgangspunkt for min oppgave. Mer bestemt vil jeg undersøke om Airbnb har en signifikant effekt på prisene i hotellmarkedet. Oppgaven ser på hvordan Airbnb påvirker hotellprisen i det norske hotellmarkedet som en helhet, og i fem av de største hotellkommunene her til lands. Resultatene fra regresjonsanalysene viser at hotellprisene påvirkes positivt i tre av kommunene, mens hotellprisene i markedet som helhet foreløpig ser ut til å påvirkes av endringene i norsk økonomi.
Oppgaven vil kun fokusere på effekten av Airbnb, og vil ikke gå inn på eventuelle utfordringer eller føringer for hvordan markedet bør tilpasses den nye økonomien. Jeg håper likevel å bidra med et øyeblikksbilde av konkurransesituasjonen i markedet.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2018 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: