Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEriksen, Anne
dc.date.accessioned2018-10-15T08:30:25Z
dc.date.available2018-10-15T08:30:25Z
dc.date.issued2018-06-27
dc.description.abstractArtikkelen er basert på erfaringer fra et treårig samarbeidsprosjekt mellom et norsk og et russisk universitets drama og teaterutdanninger. Prosjektet hadde som et sentralt mål å øke kvaliteten på drama og teateropplæring for å kunne utvikle optimale ferdigheter som trengs for å bli en profesjonell teaterpraktiker i dagens Russland og Norge. Det fokuserte spesielt på møtet mellom tradisjon og nye trender i drama og teater, og utforsket hvordan forskjeller i språk og kultur kunne være en ressurs i stedet for et hinder for å skape noe sammen. Artikkelen gir en kort oversikt over prosjektet og drøfter hvordan samarbeidet mellom to forskjellige utdanningsinstitusjoner kan forstås i lys av kritisk pedagogikk, med henvisning til Paulo Freire, hvis hovedbegreper er dialog, kjærlighet og empowerment. Mezirows og Illeris transformative læringsteorier trekkes inn for å diskutere studentenes læring, som er rapportert om i refleksjonsnotater skrevet etter hver workshop i prosjektet. Nøkkelspørsmål som utforskes er om læringsutbyttet kan forstås som transformativ læring, og hvorfor et slikt prosjekt er relevant for framtidige teaterarbeidere og drama/teaterpedagoger.en_US
dc.description.abstract<b>ENGLISH ABSTRACT</b>: This article is based on experiences of a three-year long collaboration project between a Norwegian and a Russian university in drama and theatre education. The project aimed to enhance quality in drama and theatre training, in order to develop optimal skills needed to become a professional theatre practitioner in contemporary Russia and Norway. It focused on the meeting between tradition and new trends in drama and theatre and explored how differences in language and culture could be an advantage rather than an obstacle in the process of creating and performing together. The article gives a brief overview of the project and discusses how a collaboration between two different educational institutions could be understood in relation to critical pedagogy, referring to Paulo Freire, whose key concepts are dialogue, love and empowerment. Mezirow’s and Illeris’ transformative learning theories are brought into the discussion about students’ learning outcomes in the project. Students wrote reflection notes after each workshop in the project. Key questions explored are whether the learning outcomes could be seen as transformative learning, and why such a project is relevant for future theatre workers and drama/theatre pedagogues.en_US
dc.description.sponsorshipUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.descriptionSource at <a href=https://doi.org/10.23865/jased.v2.922> https://doi.org/10.23865/jased.v2.922</a>.en_US
dc.identifier.citationEriksen, A. (2018). Fra hjerte til hjerte. Journal for Research in Arts and Sports Education, 2(2), 19-34. https://doi.org/10.23865/jased.v2.922en_US
dc.identifier.citationEriksen, A. (2018). Fra hjerte til hjerte – Norsk-russisk samarbeid i drama- og teaterutdanning. Journal for Research in Arts and Sports Education, 2(2), 19-34. https://doi.org/10.23865/jased.v2.922en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1602694
dc.identifier.doi10.23865/jased.v2.922
dc.identifier.issn2535-2857
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13962
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.relation.journalJournal for Research in Arts and Sports Education
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Movie and drama: 170::Theatre studies: 172en_US
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Film- og teatervitenskap: 170::Teatervitenskap: 172en_US
dc.subjectkjærligheten_US
dc.subjectempowermenten_US
dc.subjecttransformativ læringen_US
dc.subjectteateren_US
dc.subjectDialogen_US
dc.subjectDialogueen_US
dc.subjectloveen_US
dc.subjectempowermenten_US
dc.subjecttransformative learningen_US
dc.subjecttheatreen_US
dc.titleFra hjerte til hjerte – Norsk-russisk samarbeid i drama- og teaterutdanningen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel