dc.contributor.author | Tollefsen, Maria Medby | |
dc.contributor.author | Blix, Hilde | |
dc.date.accessioned | 2018-10-23T08:35:45Z | |
dc.date.available | 2018-10-23T08:35:45Z | |
dc.date.issued | 2018-06-27 | |
dc.description.abstract | Artikkelens tema er bruk av digitale læringsressurser i høyere musikkutdanning, og den fokuserer
på hvorvidt og på hvilke måter slike læringsressurser kan brukes for å fremme kreativitet, kritisk
refeksjon og selvstendig tenking. Artikkelen åpner med noen betraktninger rundt den økende bruken
av digitalt lærestoff i høyere utdanning generelt, og i høyere musikkutdanning spesielt. Deretter
redegjøres det for en undersøkelse utført høsten 2016, som ser på dagens musikkstudenters bruk av
og holdninger til digitale læringsressurser. Videre drøftes fordeler og mer problematiske sider ved
bruk av digitalt læremateriale i studiesammenheng, sett ut fra målet om å stimulere studentenes
evne til kreativitet, kritisk refeksjon og selvstendig tenking. Som et bakteppe for drøftingen ligger
kritisk-pedagogisk teori slik den blir brukt av tenkere som Giroux og Freire. På bakgrunn av drøftingen
antydes noen didaktiske implikasjoner studien gir. | en_US |
dc.description.sponsorship | The publication charges for this article have been funded by a grant from the publication fund of UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.description | Source at <a href=https://doi.org/10.23865/jased.v2.918>https://doi.org/10.23865/jased.v2.918.</a> Licensed <a href=http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/> CC BY-NC-ND 4.0. </a> | en_US |
dc.identifier.citation | Tollefsen, M.M.T. & Blix, H. (2018). Digitale læringsressurser i høyere musikkutdanning. <i>Journal for Research in Arts and Sports Education, 2</i>(2), 35-47. https://doi.org/10.23865/jased.v2.918 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 1600897 | |
dc.identifier.doi | 10.23865/jased.v2.918 | |
dc.identifier.issn | 2535-2857 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/14012 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk | en_US |
dc.relation.journal | Journal for Research in Arts and Sports Education | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.subject | Digital learning resources | en_US |
dc.subject | music pedagogy | en_US |
dc.subject | higher music education | en_US |
dc.subject | critical pedagogy | en_US |
dc.subject | Digitale læringsressurser | en_US |
dc.subject | musikkpedagogikk | en_US |
dc.subject | høyere musikkutdanning | en_US |
dc.subject | kritisk pedagogikk | en_US |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music pedagogics: 114 | en_US |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkpedagogikk: 114 | en_US |
dc.title | Digitale læringsressurser i høyere
musikkutdanning | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |