Show simple item record

dc.contributor.advisorPrebensen, Nina Katrine
dc.contributor.authorBerg, Marianne
dc.date.accessioned2018-11-08T09:04:14Z
dc.date.available2018-11-08T09:04:14Z
dc.date.issued2018-05-31
dc.description.abstractReiselivsnæringen i Nord-Norge har hatt en sterk vekst de siste årene. Likevel opplever næringen utfordringer med å tiltrekke seg turister gjennom hele året. Sesongutfordringer står med dette sentralt. En mulig måte og møte disse utfordringene på er å skape nye verdiforslag og innovasjonspotensialer som tiltrekker turister året rundt. For å kunne legge til rette for idégenerering må kreativitet, som forløper til innovasjon, økes i reiselivsnæringen. Verktøy som kan være med å øke kreativitet er derfor viktige. Denne studien tar utgangspunkt i kreativ idégenerering, med mål om å skape potensialer for vintersesongen på destinasjon Nordkapp. Oppgavens problemstilling er som følger: «Hvordan kan forretningsmodeller som verktøy brukes for å fremme idégenerering?» - En studie med bruk av Business Model Canvas for å øke vintersesongens potensiale Oppgaven springer ut fra et verdiperspektiv. Det teoretiske rammeverket bygger videre på teorier om kreativitet og elementer i det sosiale miljøet (teknikk, ressurser og motivasjon for innovasjon) som påvirker kreativ idégenerering. Studien fokuserer hovedsakelig på hvordan verktøyet Business Model Canvas kan brukes som teknikk for å påvirke kreativitet og idégenering, men tar også hensyn til at ressurser og motivasjon for innovasjon har betydning for kreativutfoldelse. I studien undersøkes tolv reiselivsaktører tilknyttet destinasjon Nordkapp. Undersøkelsen baserer seg på deltakende observasjon og støtter seg til elementer av aksjonsforskning gjennom en gruppebasert workshop med verktøyet Business Model Canvas. De empiriske data som fremkom i workshopen fremstiller grunnlaget for oppgavens analyse. Analyse av datamaterialet viser at bruk av Business Model Canvas som teknikk bidrar til kreativ idégenerering, som igjen gir rom for innovasjonspotensialer. Likevel viser data at det er tidskrevende å gjøre seg kjent med Business Model Canvas. Arbeidet med verktøyet krever et grunnleggende verdiperspektiv, noe som viser seg å kunne fremmes gjennom øving og diskusjoner. Forretningsmodellutvikling må forstås som både en iterativ og interaktiv prosess, hvor samarbeid står sentralt. Studien tyder på at Business Model Canvas er et verktøy som må innarbeides før det på sikt kan skape innovasjonspotensialer for å løse sesongutfordringer. Nøkkelord: Kreativitet, innovasjon, forretningsmodell, business model canvas, reiseliven_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/14125
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3902
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242en_US
dc.titleForretningsmodellutvikling på destinasjonsnivå. En teknikk for å løse sesongutfordringer?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)