Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSandaunet, Anne Grete
dc.contributor.authorHågensen, Ragni Strand
dc.date.accessioned2018-11-08T09:05:42Z
dc.date.available2018-11-08T09:05:42Z
dc.date.issued2018-05-31
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven var å forstå hva som motiverer personer til å drive med frivillig ledelse av studentidrettslag. Oppgaven avgrenser seg til å benytte seg av selvbestemmelsesteorien som teoretisk grunnlag, og videre til å se på studentidrettsledernes indre og ytre motivasjon for sine verv. Det er også sett på det sosiale miljøet og konteksten rundt lederne og hvorvidt dette kan framme eller hindre indre motivasjon. Videre tar oppgaven for seg ledernes ytre motiverte handlinger, og prøver å synliggjøre graden av ledernes selvbestemmelse i atferd og handlinger. For å belyse oppgavens tema og problemstilling er det benyttet kvalitativ metode i form av semistrukturerte intervjuer av oppgavens informanter. Utvalget i oppgaven består av ni studentidrettsledere, alle i tyveårsalderen, fra studentidrettslag med geografisk plassering som representerer alle Norges fem landsdeler. Funnene gjort i denne oppgaven viser til en retning om at frivillige studentidrettsledere først og fremst er indre motiverte for sitt verv, men også at ytre faktorer spiller inn på informantenes motivasjon. De ytre faktorene synes i midlertid å spille en mindre rolle enn de indre. Oppgaven indikerer videre at for de fleste informantene legger deres sosiale miljø og kontekst til rette for indre motivasjon. Samtidig viser funnene at den indre motivasjonen svekkes dersom behov og følelser av kompetanse, autonomi eller tilhørighet hindres. Videre indikerer resultatene at handlinger som oppleves lite givende eller kjedelige av lederne selv, kan sies å samsvare med de minst autonome formene for ytre motivasjon. Handlinger som i mindre grad ble sett på som kjedelige eller tøffe, men fortsatt karakteriseres som ytre motiverte, samsvarte med de mer selvbestemte formene for ytre motivasjon. Avslutningsvis kan funn om informantenes belønning for vervet sett i sammenheng med selvbestemmelse, synes å peke mot at ledernes motivasjoner og grad av selvbestemmelse varierer mer enn først antatt. Oppgavens funn og resultater kan vise til at motivasjon består av mange aspekter, og kanskje er funnene med på å understreke hvor komplekst og sammensatt motivasjon som fenomen faktisk kan være. Nøkkelord: motivasjon, studentidrett, frivillighet, ledelse, selvbestemmelsesteorienen_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/14126
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3902
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242en_US
dc.titleMotivasjon for frivillig ledelse. En kvalitativ studie av norske studentidrettslederes motivasjonen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)