dc.contributor.author | Baglo, Cathrine | |
dc.contributor.author | Stien, Hanne Hammer | |
dc.date.accessioned | 2018-11-26T08:47:08Z | |
dc.date.available | 2018-11-26T08:47:08Z | |
dc.date.issued | 2018-10-22 | |
dc.description.abstract | Artikkelen tar utgangspunkt i to kunstprosjekter som på ulike måter tematiserer europeisk utstillingskultur og nordisk kolonialisme i fortid og nåtid; «European Attraction Limited» av Lars Cuzner og Cassius Fadlabi (2011–14) og Joar Nangos «European Everything» (2017). Prosjektene diskuteres i lys av en historisk utstillingspraksis som prosjektene påkaller på en direkte eller indirekte måte, nemlig de såkalte levende etnografiske utstillinger. Hvilke mulighetsrom åpner prosjektene opp for – eller lukker? | en_US |
dc.description.abstract | <i>English abstract</i>: In this article, the authors discuss two art projects which deal with European exhibition culture and Nordic colonialism in the past and present; «European Attraction Limited» by Lars Cuzner and Cassius Fadlabi (2011–2014) and Joar Nango’s «European Everything» (2017). The projects are viewed in light of the so-called live ethnographic displays. This was an exhibition practice typical all over the Western world in the nineteenth and early twentieth centuries, which the projects invoke in a direct or indirect way. Which scope of possibility and agency do these projects generate? | en_US |
dc.description | The following article: Baglo, C. & Stien. H.H. (2018). Alt eller ingenting: Annerledesgjøren og agens i to (post)koloniale kunstprosjekter. <i>Kunst og kultur</i>, 101(3), 166-185, can be accessed at <a href=https://doi.org/10.18261/issn.1504-3029-2018-03-04> https://doi.org/10.18261/issn.1504-3029-2018-03-04</a>. | en_US |
dc.identifier.citation | Baglo, C. & Stien. H.H. (2018). Alt eller ingenting: Annerledesgjøren og agens i to (post)koloniale kunstprosjekter. <i>Kunst og kultur</i>, 101(3), 166-185. https://doi.org/10.18261/issn.1504-3029-2018-03-04 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 1618961 | |
dc.identifier.issn | 0023-5415 | |
dc.identifier.issn | 1504-3029 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/14235 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetsforlaget (Scandinavian University Press) | en_US |
dc.relation.journal | Kunst og kultur | |
dc.relation.projectID | info:eu-repo/grantAgreement/RCN/P-SAMISK/270629/Norway/The Societal Dimensions of Sami Research: The Production and Implementation of Knowledge in the High North// | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::History of art: 120 | en_US |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120 | en_US |
dc.subject | Annerledesgjøren | en_US |
dc.subject | agens | en_US |
dc.subject | levende etnografiske utstillinger | en_US |
dc.subject | European Attraction Limited | en_US |
dc.subject | European Everything | en_US |
dc.subject | Documenta 14 | en_US |
dc.subject | Agency | en_US |
dc.subject | Othering | en_US |
dc.subject | Live ethnographic display | en_US |
dc.subject | European Attraction Limited | en_US |
dc.subject | European Everything | en_US |
dc.subject | Documenta 14 | en_US |
dc.title | Alt eller ingenting: Annerledesgjøren og agens i to (post)koloniale kunstprosjekter | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |