Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSchultz, Jon-Håkon
dc.contributor.authorStrømmesen, Ann-Jorun
dc.date.accessioned2018-12-10T13:22:14Z
dc.date.available2018-12-10T13:22:14Z
dc.date.issued2018-11-06
dc.description.abstractBarn som lever under forhold preget av politisk konflikt og vold har økt risiko for å utvikle posttraumatisk stresslidelse, depresjon, angstlidelser, og reduserte læreforutsetninger. Som et tiltak for å avhjelpe situasjonen for skoleelever i krisepregede samfunn har Norwegian Refugee Council i samarbeid med Universitetet i Tromsø og Norsk Kompetansesenter for Vold og Traumatisk Stress siden 2007 utviklet Better Learning Program (BLP). Delprogrammet BLP-1 er basert på følgende fem empirisk støttede prinsipper med tanke på å forebygge mentale helseproblemer: (1) å fremme en opplevelse av trygghet, (2) å fremme ro, (3) å fremme en opplevelse av personlig- og kollektiv mestringstro, (4) å fremme sosial tilhørighet, og (5) å fremme håp. Under et feltarbeid på Vestbredden i perioden 16. - 27.april 2018 ble det for 84 elever, fordelt på tre klasser fra tre ulike skoler, gjennomført en undersøkelse av elevenes opplevelse av endring etter deltakelse i BLP-1. Elevene beskrev deres situasjon før deltakelse i programmet som preget av flere ulike helseplager. Så godt som alle elevene rapporterte om positive endringer etter deltakelse i BLP-1. For de fleste var endringene knyttet til regulering av emosjoner og sosial støtte, herunder særlig til opplevelse kontroll, ro, fellesskap og vennskap.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/14309
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.subjectskolebasert intervensjonen_US
dc.subjectBetter Learning Programen_US
dc.subjectutviklingstraumeren_US
dc.subjectpsykososial støtteen_US
dc.titleDen mest betydningsfulle endringen. En kvalitativ undersøkelse av elevers opplevelse av endring etter deltakelse i en skolebasert, psykososial intervensjon, under forhold preget av gjentatt og vedvarende stressbelastning, som følge av politisk konflikt på Vestbreddenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)