Digitalisering og robotisering i NAV - hvordan oppleves prosessene?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/14313Dato
2018-06-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Øvergård, Iren MonicaSammendrag
Undersøkelsen ble foretatt i en økonomienhet i NAV. Regjeringen belyser gjennom Stortingsmeldinger hva som forventes i samfunnet og legger dermed føringer for arbeids- og velferdspolitikken. NAV sine tjenester må respondere på samfunnsutviklingen, og digitaliseringen som skjer i samfunnet berører medarbeidere internt i organisasjoner.
Funnene fra undersøkelsen viser at informantene opplever digitalisering og robotisering som motiverende og effektiviserende i arbeidshverdagen. Arbeidsoppgaver som har krevd manuell behandling går mer og mer over til å bli automatisert. Noe som også fører til at jobber blir borte, men til tross for det viser funnene at digitalisering og robotisering bidrar til økt effektivitet i arbeidsprosessene ved at arbeidsoppgaver blir automatisert.
Funn viser at endringene som oppstår i digitaliserings- og robotiseringsprosessene skjer gradvis. Endring og omstilling er ikke nytt for enheten. Informantene opplever at det jevnlig har vært endringsprosesser, men ikke alt har opphav i digitalisering av økonomi. Det har vært flere prosesser knyttet til andre forhold som har berørt og påvirket enheten.
Informasjon kan oppleves som noe mangelfull i forbindelse med digitaliserings- og robotiseringsprosessene. Det er litt ulik oppfatning fra informantenes side om hvordan de opplever informasjon. Noen er tilfreds med den informasjonen som blir kommunisert, mens andre synes at det kan gis mer informasjon.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2018 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: