dc.contributor.author | Fyhn, Anne Birgitte | |
dc.contributor.author | Eira, Ellen J. Sara | |
dc.contributor.author | Hætta, Ole Einar Isaksen | |
dc.contributor.author | Juuso, Inga Anne Marit | |
dc.contributor.author | Nordkild, Siv Ingrid | |
dc.contributor.author | Skum, Ellen Margrethe | |
dc.date.accessioned | 2019-01-17T08:23:22Z | |
dc.date.available | 2019-01-17T08:23:22Z | |
dc.date.issued | 2018-11 | |
dc.description.abstract | I artikkelen belyser vi kulturelle og språklige utfordringer som kan oppstå når teoretiske begreper fra matematikkdidaktisk forskning oversettes til et språk og en kultur som er fjernt fra språket og kulturen der begrepene ble utviklet. I samarbeid med forskere oversatte lærere ved Guovdageainnu nuoraidskuvla/Kautokeino ungdomsskole et matematikkdidaktisk rammeverk fra engelsk til nordsamisk. Vi fokuserer på oversetting av aktiviteten locating som inngår i rammeverket. Locating omfatter grunnlaget for elevers utvikling av romlig forståelse. Vi bidrar også til diskusjonen om hvorvidt hovedområdene i matematikklæreplanen skal utformes som verb eller substantiver. | en_US |
dc.description.abstract | In this article we enlighten cultural and linguistic challenges that may occur when concepts from mathematics education are translated into a language and a culture that is far from the language and the culture where the concepts were developed. In cooperation with researchers, teachers at Guovdageainnu nuoraidskuvla/Kautokeino lower secondary school translated a mathematics education framework into North Sámi. We focus on translations of the activity locating, which is part of this framework. Locating constitutes the basis for students’ development of spatial understanding. We also contribute to the discussion about whether the national mathematics curriculum’s content areas should be verbs or nouns. | en_US |
dc.description | Accepted manuscript version. Published version available at <a href=http://ncm.gu.se/nomad> http://ncm.gu.se/nomad</a>. | en_US |
dc.identifier.citation | Fyhn, A.B., Eira, E.J.S., Hætta, O.E., Juuso, I.A.M., Nordkild, S.I. & Skum, E.M. (2018). Bishop Sámegillii: Utfordringer ved oversetting av matematikkdidaktisk fagterminologi. <i>Nordisk matematikkdidaktikk</i>, 23(3-4), 163-184. | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 1587700 | |
dc.identifier.issn | 1104-2176 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/14467 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Institutionen för ämnesdidaktik | en_US |
dc.relation.journal | Nordisk matematikkdidaktikk | |
dc.relation.projectID | info:eu-repo/grantAgreement/RCN/FINNUT/246761/Norway/Local Culture for Understanding Mathematics and Science/LOCUMS/ | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.subject | VDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410 | en_US |
dc.subject | VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.title.alternative | Bishop Sámegillii: Challenges with translating mathematics education terminology | en_US |
dc.title | Bishop Sámegillii: Utfordringer ved oversetting av matematikkdidaktisk fagterminologi | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |